ریل آسانسور

نکات مهم و ضروری درباره آهنکشی آسانسور

نکات آهنکشی آسانسور

آهنکشی آسانسور چیست؟

عملیات اجرای سازه در چاه آسانسور که توسط این سازه تمام وزن آسانسور تحمل می‌شود را آهن کشی آسانسور گویند معیارهای بسیاری در کیفیت آهن کشی سازه دخیل میباشد ۳ فاکتور اصلی تشکیل دهنده سازه ها اعم از ستونها کلاف بندی و کلاف آخر می باشند. لازم به ذکر است که نوع آهن آلات استفاده شده شاقول بودن و نحوه نصب توسط تیم مجری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است توصیه گروه صنعتی بالابان این است که آهن کشی سازه خود را به تیمی مجرب که توانایی اجرای یک سازه امر را دارد بسپارید؛ به دلیل آن که اسکلت اصلی آسانسور سازه شما قسمت آهن کشی یا شاسی کشی آن می باشد و اگر توجه کافی به این بخش نشود سبب ایجاد خسارت های جانی و غیرقابل جبران می شود. تیم مجری وظیفه دارد قبل از اجرای آهنگ کشی نقشه مصوب و استاندارد آن را تهیه کنند و بر اساس نقشه طراحی شده ، اجرا را پیش ببرد.

نوع آهن آلات مورد نیاز برای آهن کشی آسانسور با توجه به متفاوت بودن اندازه چاه آسانسور در سازه های ساختمانی با یکدیگر و متفاوت بودن تعداد توقف آنها سایز و تعداد آهن آلات مورد نیاز متغیر میباشد آهن آلات ای که برای آهن کشی آسانسور نیاز است به شرح ذیل می باشد:

١:نبشی ٢:ناودانی ٣:تیرآهن ۴:پلیت

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم ستونها، کلاف بندی و کلاف آخر جزو فاکتور های مهم تشکیل دهنده سازه هستند در آهن کشی آسانسور برای اجرای ستون ها از نبشی در چهار گوشه چاه آسانسور استفاده می شود پیشنهاد مهندسین اجرایی گروه صنعتی بالابان این است که حتی الامکان از نبشی ۱۰ استفاده شود.

برای انجام کلاف بندی باید از ناودانی با فاصله های دقیق و منظم در هر چهار طرف چاه آسانسور استفاده شود

پیشنهاد مهندسین اجرایی گروه صنعتی بالابان در خصوص ناودانی ناودانی ۸ میباشد

کلاف نهایی جهت سقف چاه می باشد

انواع آهن کشی آسانسور

١:سازه‌های با اسکلت فلزی

٢:سازه‌های با اسکلت بتنی

نحوه اجرای آهنگ کشی آسانسور در ساختمانهای اسکلت فلزی:

آهنکشی آسانسور در این نوع از سازه ها راحت تر می باشد به دلیل آنکه اسکلت ساختمان نیز از جنس فلز میباشد و میتوان از یکی از ستون های ساختمان در گوشه چاه آسانسور به عنوان یکی از ستون‌های آسانسور استفاده کرد.(به عبارتی پل گرفتن) . علاوه بر این حلقه کلاف بندی موجود در طبقات را می‌توان به عنوان کلاف بندی سازه های آسانسور به کار برد.

٢: نحوه اجرای آهنگ کشی آسانسور در ساختمانهای اسکلت بتنی:

موردی که در سازه های بتنی حائز اهمیت است محل قرارگیری پلیت ها می باشد جهت پول گرفتن از ساختمان به آسانسور از پله در هر گوشه از چاه و در هر طبقه به کار گرفته می شود. پلیت مناسب برای این کار پلیت ١٠*۱۵با ضخامت ۱۰ میلیمتر می باشد که به هیچ عنوان نباید داخل چاله در دیواره‌های سقف قرار گیرد توجه شود که قبل از اجرای آهنگ پیشی پلیت هایی که توسط سیمان پوشانده شده‌اند باید پاک شوند.

بهترین زمان برای اجرای آهنکشی:

با توجه به تجربه چندین ساله گروه صنعتی بالابان در صنعت آسانسور پیشنهاد ما به شما عزیزان سازنده این است که پس از اتمام آخرین سقف ساختمان قبل از اجرای دیوار چینی آهن آلات خود را با مشاوره با مجری آسانسور خود تهیه فرمایید و نصب آن را انجام دهید به دلیل آنکه اگر آهن کشی سازه خود را به بعد از دیوارچینی یا بعدها موکول کنید در حین اجرای آهنگ کشی امکان آسیب دیوارها و کاهش امنیت جان تیم اجرا کننده وجود دارد.

مواردی که بعد از اجرای آهنگ کشی باید انجام شود:

١:تمامی قسمت های شاسی کشی آسانسور با ضد زنگ ماده حتماً پوشش داده شود

٢:قسمت‌های جوشکاری شده تست شوند

تعیین خط تراز شاسی کشی آسانسور و کلاف بندی:

خط تراز و یا خط مبنا به خطی گویند که همتراز با ورودی آسانسور باشد با قرار دادن یک دیوار در پشت بام و یا مقابل درب آسانسور خط تراز به وجود می‌آوریم کلاس بندی ها تماماً باید به صورت افقی انجام شوند که کاربرد آنها اتصال ستون ها به یکدیگر می باشد تمامی کلاس ها ابتدا باید به صورت تراز و طبق نقشه انتخاب و برش داده شود.

نحوه قرارگیری کلاف ها به شرح ذیل می باشد:

اولین کلاف به فاصله ۳۰ سانتیمتر از کف چاه و کلاف دوم نیز به فاصله ۳۰ سانتیمتر از سقف چاه وصل می شود. سایر کلاف های میانی به فاصله حداقلی ۱۲۰ و حداکثری ۲۵۰ سانتیمتر یکی پس از دیگری نصب می گردد. مهمترین کلافی که در انتهای چاه قرار می گیرد و به کلاف دال معروف است از جنس ناودانی و یا تیرآهن شماره ۱۸ است که دور تا دور چاه آسانسور اجرا میگردد. دقت داشته باشید که فرورفتگی کلاف دال بایستی به سمت داخل چاه باشد.

شاقول ریزی جهت اجرای سازه چاه آسانسور

این کار جهت پی بردن به خطای چاه انجام می شود. اگر در چاه آسانسور، ناشاقولی وجود داشته باشد و پودرها و تیرها عقب و جلو باشند، داخلی ترین پودر را  باید ملاک قرار دهیم. جهت این کار، یک فرد بر روی پشت بام و چاه آسانسور قرار میگیرد، نخ ریسمان را آویزان و در هر گوشه، هر دو دیوار را شاقول ریزی می نماید. فردی دیگر هم در طبقات داخل ترین دیوار را در نظر گرفته و مقدار اختلاف اندازه آن با معادلش در پشت بام را اندازه می گیرد و می نویسد. این عملیات را باید برای هر چهار گوشه انجام داد تا خطای چاه به دست بیاید.

بعد از این که این مرحله انجام شد، اگر چاه آسانسور را دیوارچینی کرده باشند، باید بال ناودانی ها را مد نظر قرار داد و از اندازه چاه در طرفین و پشت کسر کرد، چون کلاف ها درون چاه جای خواهند گرفت.

نحوه ی محاسبه ی تعداد آهن آلات مورد نیاز:

تعداد آهن آلات مورد نیاز برای چندین سازه با توقف های مختلف را در جدول ذیل می توانید مشاهده کنید:

 

اهن آلات مورد نیاز اهنکشیهزینه ی اجرای آهنکشی

هزینه اجرای آهنکشی به پارامتر های مختلفی بستگی دارد که اصلی ترین این پارامتر ها تعداد توقف می باشد.هر چه تعداد توقف بالاتر باشد، هزینه ی آهنکشی بابت هر طبقه نیز بیشتر است.ولی اگر بخواهیم حدود قیمتی برای آهنکشی (بابت هر طبقه) تعیین کنیم میتوان گفت حدودا بین 300.000 تومان الی 1.500.000 تومان بابت هر طبقه می باشد.

*سازندگانی که قصد عقد قرارداد جهت نصب و راه اندازی آسانسور سازه ی خود با شرکت های آسانسوری را دارند، باید توجه فرمایند که خرید آهن آلات جهت آهنکشی آسانسور بر عهده کارفرما یا همان سازنده ساختمان می باشد و فقط اجرا و نصب آن وظیفه ی تیم مجری می باشد

بازگشت به لیست

2 نظر در “نکات مهم و ضروری درباره آهنکشی آسانسور

  1. علی محمدی گفت:

    سلام، آیا در نصب اسانسور، آهن کشی با پیمانکار ساختمان ساز است یا با نصاب اسانسور

    1. mmpakdaman66 گفت:

      سلام و وقت بخیر
      اصولا اهن کشی با ساختمان ساز است و پروژه نصب و راه اندازی آسانسور از مرحله بعد از اهنککشی آسانسور شروع می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *