ایمنی آسانسور

هر آنچه درباره حوادث آسانسور باید بدانید

حادثه هایی که برای آسانسور ممکن است اتفاق بیفتد:

روزانه همه ما انسانها ممکن است چندین بار از آسانسور استفاده کنیم. حتی تصور اینکه در ساختمانهای بلند آسانسور وجود نداشته باشد هم نمی توانیم بکنیم.در همه شهرها به ویژه شهرهای بزرگ روزانه هزاران آسانسور، پله برقی و قطعات مرتبط با آنها در حال کار کردن هستند. ولی این تجهیزات قدرتمند در کنار مفید بودنشان خطرهایی هم دارند .نصابان آسانسور و کارکنان ساختمانی در معرض بیشترین خطر در رابطه با آسانسور هستند. در سرتاسر دنیا سالانه هزاران حادثه آسانسوری اتفاق می افتد که ما در زیر به آنها اشاره می کنیم .

  • گیرکردن آسانسور در بین طبقات:

یکی از اتفاقات یا حادثه های معمولی که برای آسانسور زیاد رخ می دهد گیر کردن آسانسور بین طبقات است.این اتفاق زمانی که آسانسور در طبقه مورد نظر نمی ایستد می افتد. علت این اتفاق می تواند ترمزها، سنگینی بیش از ظرفیت آسانسور و یا تغییر ولتاژ آسانسور باشد.این اتفاق باعت ایجاد فاصله خطرناکی بین آسانسور و زمین می شود که که میتواند باعث حوادث ناگوار به ویژه برای کودکان و بزرگسالان می شود.

  • سرعت بیش از اندازه:

سرعت زیاد آسانسور باعث حرکت ناگهانی و غیر متعارف آسانسور می شود که در نتیجه آن باعث برخورد مسافران به هم یا به دیوارهای آسانسور و یازمین خوردن آنها و آسیب دیدگی آنها می شود.آسانسور باید حرکت مناسب و بدون ضربا داشته باشد.

 

  • حوادث مربوط به درب آسانسور:

از دیگر حوادث آسانسور  می توان به گیر کردن بین درب آسانسور اشاره کرد که این در صورتی رخ می دهد که درب آسانسور سریع بسته و آسانسور حرکت کند یا سنسور درب به درستی کار نکند.

  • عدم بازدید مناسب و به موقع از آسانسور:

اگر آسانسور به صورت مرتب چک نشود و مشکلات آن برطرف نشود باعث عدم فعالیت مناسب آن می شود  که این باعث به وجود آمدن مشکلات بسیار خطرناکی می شود.

  • درب های خراب:

در ساختار درب های جدید از سنسور برای کنترل سرعت باز و بسته شدن آنها برای جلوگیری از آسیب زدن به مسافران استفاده می شود.این سنسورها در مواقعی ممکن است دچار خطا شوند که در نتیجه آن درب تشخیص اشتباه می دهد و شخص یا وسیله در بین آنها گیر میکند که در صورت حرکت آسانسور  میتواند بسیار خطرناک باشد.

  • افتادن در چاه آسانسور:

افتادن در چاه آسانسور یکی از خطرناک ترین و کشنده ترین حادثه های آسانسور است. زمانی که آسانسور در پایین یا بالا چاه آسانسور گیر میکند، فضای چاه آسانسور خالی می شود. مسافران ممکن است متوجه این فضای خالی نشوند، وارد آن شوند و به ته چاه آسانسور سقوط کنند.

  • توقف ناگهانی :

در هنگام توقف ناگهانی و شدید آسانسور ، مسافران ممکن است به دیوار های آسانسور و یا یکدیگر برخورد شدید داشته باشند که میتواند باعث آسیب دیدگی آنها شود. دستور اشتباه تابلو فرمان می تواند باعث این اتفاق شود. هعمچنین سیستم ترمز اضطراری ممکن است نتواند آسانسور را درست نگه دارد و کابین آسانسور با وزنه ها برخورد کند.با تعمیر و نگهداری منظم و درست آسانسور، می توان از توقف ناگهانی آسانسور و حوادث ناشی از آن جلوگیری کرد.

Yellow And Black Modern Professional Construction Flyer (3) (1) (1) (1) (1)
Copy of Yellow And Black Modern Professional Construction Flyer (1) (1)

 

مواردی که تکنسین ها و نصابان آسانسور  باید رعایت کنند:

  • مطمئن شوید که نصاب ها و کارکنان اموزش های لازم را دیده باشند.
  • در زمانی که آسانسور هنوز کامل نشده و آماده استفاده نیست یا در دست تعمیرات است حتما برق آن را قطع کنید.
  • به صورت منظم سلامت آسانسور را بررسی کنید.
  • حتما از شرکت های معتبر برای تعمیر و نگهداری و یا نصب آسانسور خود استفاده کنید.
  • از علائم هشدار در آسانسور استفاده کنید.
  • حتما همیشه پله های اضطراری و راه پله در دسترس باشد.

مواردی که  در زمان استفاده از  آسانسور باید رعایت شود:

  • قبل از سوار شدن به آسانسور اجازه دهید مسافران آن پیاده شوند، تا از اسیب دیدگی و گیر کردن در بین درب های آسانسور جلوگیری شود.
  • در آسانسور های قدیمی بین کابین و سطح بیرونی آسانسور فاصله ای وجود دارد.دقت کنید که پاهایتان در این فاصله گیر نکند.
  • در هنگام سوار شدن به آسانسور مطمئن شوید که تعداد افراد سوار شده به آسانسور بیشتر از ظرفیت آسانسور نباشد، زیرا که این اضافه بار می تواند باعث بروز انفاقات خطرناک برای آسانسور و مسافرین شود.در این شرایط از آسانسور بعدی استفاده کنید.
  • در صورت وقوع آتش سوزی و یا حوادث دیگر که مشکل الکتریکی به وجود می آورد از راه پله استفاده کنید.
  • سعی کنید نزدیک دیواره های آسانسور بایستید .
  • در صورت باز نشدن درب آسانسور ، دکمه باز کننده درب را فشار دهید.
  • برای چک کردن آسانسور و سرویس نگهداری آن حتما از شرکتهای معتبر استفاده کنید.

 

در هنگام گیر کردن آسانسور در بین طبقات چکار باید کرد:

اولین کاری که در هنگام گیر کردن آسانسور باید انجام این است که دچار ترس و اضطراب نشوید و آرامش خود را حفظ کنید. در فضای آسانسور هوای لازم وجود دارد. دکمه زنگ اضطراری را پیدا کنید ،با فشار دادن آن درخواست کمک کنید و منتظر رسیدن کمک بمانید. انجام این عملیات ممکن است زمانبر باشد، پس در این مدت آرامش خود را حفظ نمایید.

سعی نکنید خودتان درب آسانسور را باز کنید.. فضای بیرونی آسانسور برای افراد آموزش ندیده می تواند خطرناک باشد.

امنیت آسانسور بسیار مهم است.چه شما مسافر آسانسور باشید یا نصاب آن ، رعایت کردن موارد بالا بسیار اهمیت دارد و میتواند از وقوع حوادث ناگوار جلوگیری کند.

در هنگام سقوط آسانسور چکار باید کرد:

اگر داخل آسانسور در حال سقوط گیر کردید مدت زمان کمی دارید که تصمیم بگیرید چکار باید بکنید. شاید شنیده باشید که بهتر است قبل از برخورد آسانسور با کف چاله آسانسور بپرید تا از شدت برخورد کم شود، ولی این نیاز به این دارد که شما دقیقا بدانید آسانسور چه زمانی به زمین می خورد که در این شرایطم تاثیر چندانی ندارد.شاید شنیده باشید که کف آسانسور بنشینید که این بهتر از ایستادن است.ولی بهترین حالت این است که به صورت طاق باز کف آسانسور دراز بکشید و سر و صورت خود را بپوشانید.در این حالت تاثیر شدت برخورد در کل بدن پخش می شود، ستون فقرات و استخوان ها در حالت نرمال خود هستند و کمترین آسیب را می بیند.ممکن است استخوان های ظریف شما دچار شکستگی شوند که در این اتفاق بهترین حالت است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *