دسته‌بندی نشده

آشنایی با کابین آسانسور و انواع آن

آشنایی با انواع کابین آسانسور

امروزه تمامی ساختمان‌ها در کلان شهرها دارای آسانسور هستند و یکی از بخش‌های بسیار مهم در سیستم آسانسور کابین آسانسور است که وظایف بسیار مهمی را برعهده دارد، ما در این مقاله قصد داریم شما را با انواع کابین آسانسور و ویژگی‌های آن‌ها آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

کابین آسانسور چیست؟

به اتاقکی که برای جابه‌جایی افراد یا حمل بار در ارتفاعات مختلف استفاده می‌شود، «کابین آسانسور» می‌گویند که کابین آسانسور متناسب با ترافیک طبقات و ظرفیت افراد استفاده کننده محاسبه می‌شود. این اتاقک به صورت ایمن ساخته می‌شود تا افراد یا کالاهایی که در آن برای جابه‌جایی قرار می‌گیرند، صدمه نبینند و بتوانند به‌آسانی جا‌به‌جا شوند.

انواع کابین آسانسور

کابین آسانسور طرح‌ها و شکل‌های مختلفی دارد که براساس ساختمانی که در آن راه‌اندازی می‌شود، با یکدیگر متفاوت هستند که در این‌جا به معرفی انواع کابین آسانسور بر اساس جنس، کابین آسانسور براساس ابعاد و کابین آسانسور بر اساس نوع کاربری و مکان می‌پردازیم:

انواع کابین آسانسور براساس جنس

کابین آسانسور بر اساس جنس به شش‌دسته کابین آسانسور تمام استیل، کابین آسانسور نیمه استیل، کابین آسانسور گالوانیزه، کابین آسانسور فرمیکا، کابین آسانسور ام‌دی‌اف و کابین آسانسور پانوراما تقسیم می‌شود که ویژگی‌های آن‌ها را بیان می‌کنیم:

  • کابین آسانسور تمام استیل

یکی از محبوب‌ترین مدل‌‌ها برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری در بین انواع کابین‌ آسانسور کابین تمام استیل است که در کابین آسانسور تمام استیل، دیواره‌ها و تمام ورق‌هایی که استفاده می‌شود از جنس استیل هستند و در کف این نوع کابین آسانسور از کفپوش سنگ نیز استفاده می‌شود.

یکی از ویژگی‌های بسیار خوب کابین‌های جنس استیل رنگی بودن آن است که در رنگ‌های مختلفی از جمله دودی، طلایی، مسی، نقره‌ای و رز گلد وجود دارد که می‌تواند متناسب با سلیقه‌ افراد انتخاب شود این نوع کابین آسانسور در ساختمان‌هایی با ارتفاع بسیار زیاد و تعداد طبقات زیاد مورد استفاده قرارمی‌گیرد.

در ساخت کابین آسانسور از دو نوع استیل شامل استیل ۲۰۱ (بگیر) و استیل ۳۰۴ (نگیر) استفاده می‌شود که تفاوت آن‌ها در این است که استیل بگیر به علت نداشتن لایه کروم در برابر خورندگی مقاومت کمی دارد و بعد از مدتی بدنه کابین آسانسور سیاه می‌شود.

  • کابین آسانسور نیمه استیل

کابین آسانسور نیمه استیل از جنس استیل و ام‌دی‌اف است و نسبت به کابین تمام استیل بهای کمتری دارد که یکی از انواع کابین آسانسور نیمه استیل محبوب و پر طرفدار طرح ام‌دی‌اف هایگلاس با ترکیب استیل طلایی است.

  • کابین آسانسور گالوانیزه

در ساخت دیواره‌های داخلی این نوع کابین آسانسور از ورق‌های نازک گالوانیزه استفاده می‌شود و کف این نوع آسانسور با پارکت پوشانده می‌شود که مزیت این نوع کابین آسانسور سبک بودن آن است.

  • کابین آسانسور فرمیکا

یکی از ارزان‌ترین انواع کابین آسانسور، کابین‌های آسانسور فرمیکا هستند که در این نوع کابین از فرم‌ استفاده می‌شود که از نظر ظاهری شباهت زیادی با کابینت ام‌دی‌اف دارد یکی از ویژگی‌های این مدل آسانسور این است که نسبت به دیگر کابین‌های آسانسورها زیبایی کمتری دارد اما در برابر ضربه مقاوم‌تر است.

  • کابین آسانسور ام‌دی‌اف

کابین آسانسور ام‌دی‌اف یکی از ساده‌ترین انواع کابین آسانسور است که در این مدل کابین آسانسور از طرح ام‌دی‌اف برای پوشاندن دیواره‌‌ها استفاده می‌شود و به‌دلیل قیمت مناسبی که دارد، کاربرد بسیار زیادی دارد.  از این نوع کابین آسانسور بیشتر در ساختمان‌ها‌ و مجتمع‌های مسکونی کم جمعیت استفاده می‌شود. دلیل آن این است که وزن ام‌دی‌اف زیاد است که این امر کابین آسانسور را سنگین می‌کند و به‌همین دلیل باعث می‌شود تا کابین آسانسور نتواند وزن سنگین را تا ارتفاعات زیاد حمل کند.

  • کابین آسانسور پاناروما

یکی دیگر از انواع کابین آسانسور به نام پاناروما یا شیشه‌ای شناخته می‌شوند  که این مدل کابین‌ آسانسور بیشتر برای برج‌های تجاری و منازل دوبلکس مورد استفاده قرار می‌‌گیرد،  بدنه این مدل کابین از شیشه ساخته می‌شود که این شیشه در برابر ضربه مقاومت زیادی دارد.

دیوارهای این مدل کابین‌آسانسور را می‌توان از شیشه‌های مخصوص لمینت ساخت که برای زوایه دید مناسب کابین آسانسور پاناروما می‌توان کابین‌های شیشه‌ای را به صورت تخت یا استوانه‌ایی طراحی کرد و بدین‌شکل می‌توان دید کاملی به فضای بیرون داشت و از مناظر بیرون نیز  لذت برد.

 

تقسیم بندی کابین براساس ابعاد

یکی دیگر از انوع کابین‌های آسانسور را می‌توان براساس تعداد نفراتی که جا‌به‌جا می‌کند،  محاسبه کرد که این دسته از کابین‌های آسانسور که برای جابه‌جایی افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد به‌صورت 4، 6، 8، 10 و  12 نفره طراحی و ساخته می‌شوند و کابین‌هایی که برای حمل بار از آن استفاده می‌شود بیشتر به صورت 10، 13 و 21 نفره  طراحی و ساخته می شوند که هر چه این ابعاد بیشتر شود ظرفیت کابین آسانسور بیشتر می‌شود و قیمت آن نیز بالاتر می‌رود.

انواع کابین آسانسور بر اساس نوع کاربری و مکان

ابعاد کابین آسانسور با توجه به نوع کاربری و مکان مورد استفاده، در اندازه‌‌های مختلفی طراحی می‌شود از انواع کابین آسانسور بر اساس نوع کاربری و مکان می‌توان به کابین بالابر مغازه، کابین آسانسور خانگی، کابین بالابر انبار، کابین بالابر صنعتی و کابین بالابر معلولین اشاره کرد.

بخش‌های به‌کاررفته در کابین آسانسور

انواع کابین آسانسور بخش‌هایی مانند اتاقک آسانسور، کف کابین آسانسور، سقف کابین آسانسور، درب کابین آسانسور و یوک کابین را دارند که هرکدام از این بخش‌های معرفی شده دارای وظایفی هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

  • اتاقک آسانسور

اتاقک آسانسور وظیفه قرارگیری و جابه‌جایی افراد و کالاها را برعهده دارد که تعیین ابعاد آن متناسب با ظرفیت و طراحی چاه آسانسور صورت می‌گیرد.

  • کف کابین آسانسور

کف کابین آسانسور محل ایستادن افراد و یا قرار دادن کالاها است که کف کابین باید بسیار مقاوم باشد تا بتواند وزن مسافرین و کالاها را تحمل کند. از اجناسی که برای کف کابین‌های آسانسور استفاده می‌شود، می‌توان به سنگ، پارکت‌های چوبی و سرامیک اشاره کرد که مقاومت بسیار بالایی دارند.

  • سقف کابین آسانسور

سقف کابین آسانسور مکان قرارگیری روشنایی، تهویه و درب خروج اضطراری است این قسمت باید تحمل وزن حداقل دو نفر را داشته باشد که در بعضی از کابین‌های آسانسور برای تزیین سقف آسانسور از سقف‌های کاذب همراه با نورپردازی استفاده می‌شود.

این سقف‌ها از جنس ورق‌های استیل، ورق‌های کامپوزینت، طلق و فرمیکا  طراحی‌ و ساخته می‌شوند که روی این ورق‌ها با کمک لیزر طرح‌های مختلفی ایجاد می‌شود و از طریق لامپ‌های هالوژن  یا LED نور پردازی می‌شوند که جلوه زیبا و شیکی به کابین آسانسور می‌بخشند.

  • درب کابین آسانسور

یکی از مهمترین اجزاء کابین آسانسور درب کابین است که به صورت نیمه اتوماتیک، تمام اتوماتیک، سانترال و تلسکوپی و در مدل‌های دولته و سه‌لته طراحی و ساخته می‌شود. درب کابین از سقوط افراد و کالاها به درون چاهک آسانسور جلوگیری می‌کند. این قسمت نیز باید مقاومت بالایی داشته ‌باشد تا در برابر ضربه و فشار آسیب نبیند.

  • یوک کابین آسانسور

یوک چارچوب فلزی کابین است که کل کابین را دربرمی‌گیرد و به‌عنوان «قاب نگهدارنده کابین» نیز شناخته می‌شود. این قسمت از فلزهای مقاومی ساخته می‌شود و تجهیزات کابین بعد از نصب به آن متصل می‌شود؛ یوک در مرکز ثقل کابین آسانسور قرار دارد و  همچنین وزنی که توسط کابین آسانسور جابه‌جا می‌شود، توسط یوک کابین به سیم بکسل آسانسور منتقل می‌شود.

 

  • بدنه کابین آسانسور

بدنه کابین آسانسور باید از جنس مقاومی ساخته شود؛ بنابراین در ساخت آن از ورقه‌های فولاد استفاده می‌شود که سازندگان کابین آسانسور ضخامت دیواره‌های کابین را حدود ۱/۵ سانتی متر و ضخامت سقف و کف را برای ایمنی بیشتر حدود ۲ سانتی‌متر در نظر می‌گیرند .

بدنه به صورت لته‌های به عرض ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر و به طول ارتفاع کابین ساخته می‌شود و لبه لته‌ها حداقل به اندازه  ۳.۵  سانتی‌متر برگشته است تا امکان وصل آن‌ها به یکدیگر وجود داشته باشد.

عوامل زیباسازی کابین آسانسور

درباره زیبایی و تزئینات کابین آسانسور می‌توان گفت که عواملی زیادی مانند نوع کفپوش کابین آسانسور، نوع سقف آسانسور، آینه کابین آسانسور و دستگیره داخل کابین می‌تواند بر روی جلوه‌سازی و زیباسازی آسانسور اثر بگذارد که آن‌ها را در این‌جا معرفی می‌کنیم:

  • نوع کفپوش آسانسور

سنگ‌های معرق و گرانیتی که از جنس نسوز هستند جلوه زیبایی به کف کابین آسانسور می‌بخشند؛ همچنین این سنگ‌ها مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارند.

  • نوع سقف آسانسور

سقف کابین آسانسور را برای زیبایی بیشتر می‌توان نورپردازی کرد؛ همچنین سقف کابین آسانسور را می‌توان با سقف کاذب آسمان مجازی، سقف کاذب چوبی و سقف‌های کاذب معرق شده زیباسازی کرد.

  • آینه کابین آسانسور

آیینه یکی از لوازم ضروری داخل کابین آسانسور است که ضخامت آیینه‌ها در کابین آسانسور حدود 4 و 6 میل است.آیینه ها در رنگ‌های سفید و دودی طراحی و ساخته می‌شود که استفاده از آینه‌های کریستالی و حکاکی شده و آینه‌های تمام قد برنز در کنار سنگ‌های لوکس جلوه شیک و زیبایی به کابین آسانسور می‌بخشد؛ همچنین استفاده از LED های رنگی در پشت آینه نیز باعث زیبایی کابین آسانسور می‌شود.

  • دستگیره داخل کابین

نصب دستگیره در برابر آیینه کابین آسانسور افزون بر افزایش زیبایی کابین، باعث ایجاد مانع در برابر آیینه می‌شود تا از احتمال برخورد اجسام با آیینه و شکستن آن جلوگیری کند، همچنین از دستگیره داخل کابین آسانسور افرادی مانند سالمندان و افراد کم توان برای ایستادن کمک می‌گیرند.

این دستگیره‌ها در انواع و اندازه‌های مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند که برای جلوه بیشتر می‌توان به آن‌ها نور پس‌ زمینه نیز اضافه کرد این دستگیره‌ها باید در ارتفاعی حدود ۹۰ سانتی‌متر از سطح تمام شده کابین آسانسور نصب شوند و باید به‌گونه‌ای نصب شوند که با دیواره‌ کابین آسانسور حدود ۲۰ میلی‌متر فاصله داشته باشند.

نکات مهم در هنگام ساخت کابین‌ آسانسور

در هنگام ساخت انواع کابین آسانسور باید به مواردی توجه داشت تا از بروز صدمات احتمالی جلوگیری کرد که شامل موارد زیراست:

ضخامت دیواره کابین آسانسور باید حداقل حدود ۱/۵ میلی‌متر و ضخامت کف و سقف کابین باید حداقل حدود ۲ میلی‌متر باشد.‌

کف کابین آسانسور، سقف، بدنه و کفشک باید از جنس غیر آتش‌زا باشد و در برابر فشار وارده توسط افراد و کالاها مقاومت بسیار زیادی داشته باشد.

دکمه‌های زنگ هشدار یا توقف اضطراری باید در پایین‌ترین دکمه کابین آسانسور در ارتفاعی برابر ۸۹ سانتی‌متر قرار بگیرد.

کابین آسانسور باید در تراز هر طبقه متوقف شود و در زمان ورود و خروج افراد و کالاها باید در تراز کف طبقه باقی بماند.

داخل کابین آسانسور باید در حالت ایستاده مدام روشن باشد و در حالت در دسترس بودن هم باید با نور کم روشن باشد.

لازم‌به‌ذکر است ‌که در هنگام ساخت کابین آسانسور باید دقت داشت که هیچ قسمت ورودی به داخل کابین به جز قسمت تهویه، درب و دریچه‌های اضطراری وجود نداشته باشد.

قیمت کابین آسانسور

فاکتورهای مختلفی می‌توانند بر قیمت کابین آسانسور تأثیر بگذارند که از جمله این موارد می‌‌توان به ظرفیت آسانسور، طرح، جنس، نورپردازی و مشخصات فنی کابین آسانسور اشاره کرد. به‌طورمثال اگر ابعاد کابین بزرگ و جنس آن از استیل باشد، نسبت به سایر انواع کابین آسانسور قیمت بالاتری خواهد داشت.

سخن پایانی

ما در این‌جا با کابین آسانسور و انواع کابین آسانسور آشنا شدیم و به این نتیجه رسیدیم که عوامل زیادی می‌تواند بر زیبایی ‌و قیمت کابین آسانسور اثرگذار باشد که با توجه به سلیقه افراد می‌توان یکی از موارد ذکر شده در این مقاله را انتخاب کرد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *