تابلو فرمان آسانسور

بهترین تابلو فرمان آسانسور برای ساختمان کدام است ؟

بهترین تابلو فرمان آسانسور

مقدمه  ای درباره  تابلو فرمان آسانسور

اگر فرض کنیم که موتور آسانسور قلب تپنده آسانسور می باشد، تابلو فرمان آسانسور نیز فرمانده تصمیم گیر و مغز اصلی سیستم آسانسور است. در حقیقت همه فرامین از طرف تابلو آسانسور برای قطعات متحرک و غیره ارسال شده و درستی عملکرد آنها نیز از طریق سنسورهای مختلفی که بر روی درب و ریل و موتور آسانسور واقع است، جهت بررسی و فرامین بعدی برای تابلو اسانسور ارسال می گردد. تابلو فرمان ها به دلیل استفاده از نرم افزارهای مختلف، نیازها و دیدگاه های شرکت ها دارای امکانات و قابلیت های مختلف می باشند که این خود باعث تغییرات بسیار در سخت افزار و قابلیت های برد اصلی آنها می شود. در کل انتخاب یک تابلو فرمان مناسب جهت برطرف کردن نیازهای سیستم آسانسور بسیار پراهمیت است که درغیر این صورت تطبیق عملکرد بین تابلو و سیستم آسانسور یا غیر ممکن است و یا با صرف هزینه مالی بسیار امکان پذیر خواهد بود.

در این مقاله با توجه به نیاز ساختمان و نکات کلیدی ذکر شده سعی در راهنمایی و انتخاب بهترین تابلو فرمان آسانسور از لحاظ عملکرد و کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش تابلوهای موجود را داریم

عوامل موثر در انتخاب تابلو فرمان آسانسور

برای انتخاب دقیق تابلو کنترل لازم است که با دقت نکات زیر بررسی گردد. در این قسمت نوع تابلوی مورد نیاز مشخص میگردد.

– نوع آسانسور

– ترافیک ساختمان

– موتور آسانسور

– نوع کنترل

– نوع درایو

– تعداد طبقات

– نوع درب

– طریقه سرویس دهی

  • نوع آسانسور

نوع آسانسور با توجه به نظر مهندس طراح ساختمان و اندازه های ابعاد چاه آسانسور مشخص می شود. نوع آسانسور به صورت کلی به دو نوع آسانسور کششی و آسانسور هیدرولیک تقسیم می گردد.

  • ترافیک ساختمان

ترافیک متناسب با کاربری ساختمان تعیین می گردد، به طور مثال یک ساختمان مسکونی معمولی 4 طبقه ترافیک به مراتب کمتری از یک ساختمان تجاری – اداری خواهد داشت. این اطلاعات برای انتخاب قطعات داخلی تابلو اعم از ترانس، کنتاکتور و سیم های استفاده شده در جعبه تابلو فرمان مورد نیاز خواهد بود.

  • موتور آسانسور

موتور آسانسور نقشی تعیین کننده در نوع و مدل تابلو فرمان دارد. موتورها به دو نوع کلی موتور گیربکس و موتور گیرلس تقسیم می گردند. موتورهای گیربکس دار نیز به دو مدل دو سرعته (AC2) و تک سرعته (VVVF) و موتورهای گیرلس نیز به دو مدل با انکودر 1387 و یا 1313 تقسیم میگردند. در تعیین تابلو فرمان علاوه بر مدل موتور آسانسور، اطلاعات پلاک موتور که شامل کیلووات، جریان مصرفی، ولتاژ ترمز و نوع انکودر مورد نیاز است.

  • نوع کنترل

یکی دیگر از مواردی که تا حدودی با نوع موتور در ارتباط می باشد به اوپن لوپ (open loop) و یا کلوزلوپ (close loop) بودن موتور بستگی دارد.

نوع کنترل

1-4- تابلوهای دو سرعته تنها با موتورهای دو سرعته کار کرده و بر روی دیگر انواع موتورها کارایی ندارند. این تابلوها در ساختمان هایی که در سالهای اخیر مجوزساخت گرفته اند مجوز استفاده ندارند.

2-4- تابلوهای درایودار گیربکسی که هم به صورت اوپن لوپ (open loop) بر روی موتورهای دو سرعته کارایی خوبی دارند و یا به صورت کلوزلوپ (close loop) و با انکودر بر روی موتورهای تک دور استفاده می شوند.

3-4- تابلوهای درایودار گیرلسی که متناسب با نوع انکودر 1387 یا 1313 ساخته شده و بر روی موتورهای گیرلس کارایی لازم را دارند. کنترل موتور در این تابلوها با نحوه کنترل موتور در تابلوهای گیربکسی متفاوت است.

-نوع درایو

درایو آسانسور در حقیقت با تغییر ولتاژ و فرکانس برق شهر، توانایی کنترل سرعت و گشتاور اعمال شده بر موتور را  دارا می باشد. اما در سالهای اخیر تنوع برند و عملکرد درایوها در بازار بسیار متنوع گشته است که در ادامه چند مدل را معرفی می کنیم.

نوع درایو1-5- درایوهای اوپن لوپ ساده چینی و ایرانی که بیشتر درآسانسورهای خانگی تا 6 توقف و 6 نفره استفاده می شوند و قابلیت حرکت موتورهای دو سرعته ایرانی و یا ارزان قیمت خارجی را دارا می باشند. به دلیل قیمت پایین این نوع درایوها، این تابلوها در بازار استفاده زیادی دارند. مانند درایو زیما، درایو اچ پی (HP) ، درایو QMA و …

2-5- درایوهای کلوزلوپ گیربکسی که از رنج های قیمت پایین و مخصوص آسانسورهای خانگی تا آسانسورهای بزرگتر مورد کاربرد دارند. از برندهای مشهور و با کیفیت و گرانتر مانند یاسکاوا و جفران تا برندهای قیمت متوسط مانند اچ پی مونت  (HPMONT) و مونارک و استار و یا برندهای ارزان قیمت SBT و .. می توان نام برد. واضح است که در پروژه های ارتفاع بلند و سرعت بالای 1.6 و موتور خارجی بهتر است از درایوهای گرانتر و در پروژه های معمولی و متوسط از برندهای ارزانتر استفاده گردد.

3-5- درایوهای کلوزلوپ گیرلسی که دارای مدل های محدودتری از برندها می باشند. از برندهای مشهور و با کیفیت که بر روی انواع موتورهای گیرلسی با انکودرهای 1313 و 1387 عملکرد بسیار مناسب داشته و تا سرعت های 4 متر بر ثانیه و ارتفاع بلند کارایی قابل اطمینانی دارند، مانند یاسکاوا و جفران و زیلابگ. درایوهای چینی اچ پی مونت و مونارک که بر روی موتورهای گیرلس چینی و با انکودرهای 1387 و تا ارتفاع 60 متر عملکرد خوب داشته و معمولا بر روی موتورهای گیرلس اروپایی حرکت و کنترل قابل قبولی ندارند.

  • تعداد طبقات

خصوصیاتی شامل کورس حرکتی، تعداد طبقات و نیم طبقه و طبقه کوتاه از مواردی است که در تعیین مدل و برند تابلو مهم می باشد. برخی تابلو سازان در اینگونه خصوصیت ها و موارد، تجربه و علم بیشتری را دارا می باشند.

  • نوع درب

درب ها به انواع مختلف لولایی، نیمه اتوماتیک و یا تمام اتوماتیک به همراه موتورهای سردرب 220 ولت و یا 380 ولت تقسیم می شوند. همچنین برخی کابین های آسانسور دارای 2 درب مجزا از هم با شاسی های مجزا و یا سه درب باز شو می باشند. در اینگونه موارد نیز تابلوها از حالت روتین خارج شده و به صورت سفارشی تبدیل می گردند که بهتر است از تابلوسازانی خریداری شود که تجربه و تعهد لازم را در درستی عملکرد داشته باشند.

  • طریقه سرویس دهی به  طبقات

بسته به نوع ساختمان و کارایی آن طریقه سرویس دهی متفاوت است. از تابلوسازهایی که برای انواع حالت های گروهی و دوبلکس و یا حالت خاص بتوانند نیاز شما را برطرف کنند تابلوسازانی همانند تابلوفرمان بالابان، تابلوفرمان آریان آسانسور، تابلو پار کنترل و تابلو آسانور را می توان نام برد.

پس از انتخاب بهترین مدل تابلو فرمان که بتواند نیازهای شما را پوشش دهد به انتخاب برند تابلو فرمان میرسیم. لازم به ذکر است مطالب آورده شده در این نوشتار بر اساس جمع بندی از تعداد محدودی از نصابان آسانسور می باشد و به دلیل محدودیت در شناخت همه تابلوسازان و نظر جامعه نصابان پیشاپیش از سوء تفاهم پیش آمده پوزش می طبیم.

در انتخاب برند و شرکت تابلو فرمان ساز رعایت نکات زیر لازم می باشد.

1- تکنولوژی استفاده شده در تابلو فرمان

در بین تابلوسازان ایرانی تعداد محدودی از تابلوسازان همواره به دنبال نوآوری و هزینه برای تحقیق و ساخت محصولات جدید و کارآمد و طبق استاندارد جهانی می باشند. در بین برندهای مطرح در این زمینه شرکت آریان آسانسور، پار کنترل، گروه صنعتی بالابان شناخته شده تر می باشند.

2- راحتی نصب تابلو

یکی از مواردی که نصابان در طول زمان به آن عادت می کنند راحتی نصب و در دسترس بودن منوهای تنظیمی تابلو فرمان آسانسور می باشد. راحتی نصب تا حدودی سلیقه ای می باشد اما در بازار تابلو فرمان ها معمولا به دو صورت شماره ترمینال آریانی و یا منطق شماره ترمینال پار کنترل می باشد.

3- تعداد خرابی در طول زمان بهره برداری

تابلو سازان معتبر که به صورت کلی اجناس خود را از منابع معتبر خریداری می کنند معمولا دارای خرابی کمتری در قطعات الکترونیک و برد می باشند.

4- خدمات پس از فروش

یکی از مهمترین نکات درانتخاب تابلو فرمان اسانسور خدمات و گارانتی محصولات توسط تیم مجرب و کار آزموده با سطح معلومات بسیار بالا توسط شرکت تابلوساز می باشد و اینکه زمان اعزام کارشناس و یا پشتیانی شرکت سازنده برای رفع اشکالات چقدر بوده است؟ این نکته در سطح رضایتمندی و اطمینان نصابان و ساکنین استفاده کننده از تابلو فرمان موثر می باشد.

5- قیمت

قیمت مناسب و منصفانه تابلو فرمان که هماهنگ با عملکرد و متریال استفاده شده در تابلو فرمان می باشد نیز یکی دیگر از عوامل تعیین کننده در انتخاب تابلو فرمان می باشد. در این بین تابلوسازان با تولید مجموعه ای از تابلوهای اقتصادی و تنوع قیمتی سعی در راضی کردن مشتریان در انواع قیمت های موجود در بازار را دارند.

1- شرکت پار کنترل

2- شرکت آریان آسانسور

3- شرکت آرمان فراز

4- شرکت آسانسور فرمند آسانبر

5- شرکت فنی ارگ

6- شرکت کارآمد

7- شرکت کنترل صنعت ماموت   

8-  شرکت استقرار الکترونیک ساختمان (السا)

9- شرکت آسانور

10- شرکت کاسپین آسانبر پارس

11- شرکت داتیس آسانسور

12- شرکت صدرا الکترونیک

13- شرکت فنی مهندسی مگا سیستم

14- شرکت عصر نوین

15- شرکت تکسان کنترل

16- شرکت آسان بهبر

17-  شرکت تاپ کنترل

18- شرکت پایا کنترل پاسارگاد

18- شرکت آریان سیستم رو (آذین کابین)

19- شرکت آرمان صنعت کهربا(ASK)

20- شرکت گروه صنعتی بالابان

5- قیمت

قیمت مناسب و منصفانه تابلو فرمان که هماهنگ با عملکرد و متریال استفاده شده در تابلو فرمان می باشد نیز یکی دیگر از عوامل تعیین کننده در انتخاب تابلو فرمان می باشد. در این بین تابلوسازان با تولید مجموعه ای از تابلوهای اقتصادی و تنوع قیمتی سعی در راضی کردن مشتریان در انواع قیمت های موجود در بازار را دارند.

1- شرکت پار کنترل

2- شرکت آریان آسانسور

3- شرکت آرمان فراز

4- شرکت آسانسور فرمند آسانبر

5- شرکت فنی ارگ

6- شرکت کارآمد

7- شرکت کنترل صنعت ماموت                                                                                                                   

8-  شرکت استقرار الکترونیک ساختمان (السا)

9- شرکت آسانور

10- شرکت کاسپین آسانبر پارس

11- شرکت داتیس آسانسور

12- شرکت صدرا الکترونیک

13- شرکت فنی مهندسی مگا سیستم

14- شرکت عصر نوین

15- شرکت تکسان کنترل

16- شرکت آسان بهبر

17-  شرکت تاپ کنترل

18- شرکت پایا کنترل پاسارگاد

18- شرکت آریان سیستم رو (آذین کابین)

19- شرکت آرمان صنعت کهربا(ASK)

20- شرکت گروه صنعتی بالابان

بهترین تابلو فرمان از لحاظ مختلف

در بین شرکت های مذکور برخی مدل های تابلو به عنوان پرچمداران شرکت در نظر گرفته می شوند. این پرچمداران از نظر برخی ویژگی ها (قیمتی، کارایی و عملکرد، لوکس بودن) مورد توجه قرار میگیرند. به طور مثال:

1- بهترین تابلو فرمان از نظر قیمت:

تابلو فرمان آسانسور داتیس،  ASK و پایا  در حالت اوپن لوپ جهت موتورهای ایرانی دو سرعته

2- بهترین تابلو فرمان از لحاظ پشتیبانی و خدمات پس از فروش:

تابلو  فرمان آریان آسانسور به دلیل گسترده بودن نمایندگی های خدمات در کشور و تغییرات کم در طراحی برد تابلوهای ساخته شده در طول سالیان، به صورت روتین و هنر نصابان در آمده است.

3- بهترین تابلو از لحاظ تکنولوژی و نوآوری در تولید:

تابلو فرمان آسانسور پار کنترل از لحاظ نوآوری و طرح ایده های خلاقانه در بین دیگر تابلوسازان ایرانی تاکنون پیشگام بوده است

4- بهترین تابلو از لحاظ مشتری مداری:

 تابلو فرمان کاسپین آسانبر پارس از لحاظ مشتری مداری به گفته نصابان محترم عملکرد بهتری داشته و با بیشتر مشتریان رابطه دوستانه ای برقرار کرده است.

5- بهترین تابلو از لحاظ چابک بودن گروه تحقیقات و اجرا کردن پروژه های خاص

تابلو فرمان آسانسور بالابان از لحاظ طراحی و اجرای پروژه های گیرلس جهت پروژه های خاص در این سالها عملکرد خوبی از خود نشان داده است. محصول سیلیکون بالابان اولین محصول اینتگریتت ساخت ایران است که در بازار آسانسور وارد شده است.

در حالت کلی این معیارها نسبی بوده و در طی زمان هر کدام از تابلوسازان به واسطه خلاقیت و تغییر محصولات و خدمات در نظر نصابان جایگاه جدیدی پیدا می کنند.

بازگشت به لیست

9 نظر در “بهترین تابلو فرمان آسانسور برای ساختمان کدام است ؟

  1. عمادین گفت:

    من خیلی از این تابلو فرمان ها را حتی اسم شان را نشنیده ام این مقاله باعث شد تا با اسامی آنها آشنا شویم.

    اما میخواستم در مورد خصوصیات خوب بعضی از این تابلو فرمان ها آسانسور توضیحی بدهم البته این نظر شخصی بنده است

    شرکت پار کنترل تابلو فرمانی با تکنولژی جدید و بروز دنیا و تغییر پذیر
    شرکت آریان آسانسور با خدمات بسیار قوی در همه استانها
    شرکت آرمان فراز پیمان بسیار راحت در تغییر برنامه ریزی
    شرکت بالابان در ارایه راه حل های هوشمندانه
    شرکت السا بسیار سریع در ارائه خدمات پس از فروش

    این خصوصیاتی است که در شرکتهای بالا بیشتر از دیگران به چشم می آید. البته بنده با دیگر شرکتها کار نکردم و اگر شرکتی بتواند کلیه این خصوصیات را کاملا رعایت کند بی شک یکی از بهترین شرکتهای حال حاضر می تواند باشد.

    1. علی گفت:

      با سلام و درود بر دوستان و همکاران صنعت آسانسور . به نظر بنده با توجه به سابقه نصب و راه اندازی بیش از 200 دستگاه آسانسور بهترین تابلو فرمان ها به ترتیب به شرح زیر میباشد.

      1-آریان آسانسور
      2-السا
      3-آرمان فراز پیمان
      ۴-سیلیکون بالابان با تشکر اسانرو

  2. زارعی گفت:

    با سلام جناب مهندس لطفا نام تابلوهای آرین پیشرو و آرین کنترل را نیز که از تولیدات شهر تبریز هستند, در مقاله قرار بدهید . با تشکر

  3. ابراهیمی گفت:

    برای بهتر بودن شرایط زیادی باید احراز شود. قیمت، تنوع، کیفیت، پشتیبانی نوآوری و …

    اما به نظر من یکی از مهمترین آنها، حس اعتمادی است که یک محصول القا می کند. با آریان مطمئنا، کار در بهترین حالت ممکن انجام خواهد شد. قابلیت اطمینان شرکت آریان آسانسورر، مثال زدنی است، چیزی که در شرکتهای دیگر کمتر به چشم میخورد

  4. مهربان گفت:

    با عرض سلام , بنده کارهای زیادی دارم با انواع تابلوها، و نصب های خودم هم همچنین با بیشتر تابلوهای معروف و غیر معروف که هستند، ولی از نظر راحتی در نصب و راه اندازی و ایراد یابی و همچنین پشتیبانی تابلو آریان را انتخاب میکنم و این را هم یاد آور میشوم که تازگی ها:

    تابلو آریان یه کم بیشتر با مشکل مواجه میشود
    مثلا کارکدکهاش مشکل دارند
    گویاهاش مشکل دارند
    همچنین سیستم نجات و پشتیبانی خیلی ضعیف شده
    این را هم عرض کنم که درایوها را اونجور که بایدنماینده اش تنظیم کنه نمیتونه). با تشکر

  5. کرمی گفت:

    با سلام و عرض ادب
    به نظر بنده مهمترین مورد برای هر محصول و خریدی خدمات پس از فروش است که متاسفانه آریان فاقد این مورد است.الان دو روز است درایو تابلو که برند آرکو هست با مشکل مواجه شده که نماینده شهر ما نتوانست درست کنه و باید از مرکز استان بیان و هنوز نیامده اند و شرکت هم اصلا جواب نمیده و اگر کسی حرف من را قبول نداره کافیه شماره شرکت آریانا که 02123553000 هست و به اسم سی خط تماس نوشته شده بگیرید ببینید آیا کسی پاسخگو هست همیشه یکنفر در انتظار هست که نه کم میشه و نه زیاد.و آسانسور و تابلو دو سال و سه ماه هست که نصب شده و درایو مشکل برخورده.نماینده شرکت اومده میگه Igbtدرایو سوخته و باز نکرد رفت گفت باید از سمنان بیان باز کنن ما اجازه نداریم و اونجا هم بعد کل پیگیری دو روزه نیامدن و تازه میگه چرا ایقد عجله میکنید.خواهشا تابلویی که خدمات پس از فروش نداره تبلیغ بیخود نکنید حتی اگر بهترین تابلو باشه….

    1. mmpakdaman66 گفت:

      با سلام
      ممنون از بیان دیدگاهتون . فروشگاه آنلاین بالابان صنعت کار فروش تابلو های پر فروش بازار را انجام میدهدو ضعیف بودن پشتیبانی و خدمات شرکت ها بر عهده خود انهاست .

  6. foad گفت:

    با سلام
    نظرتون در مورد تابلو فرمان ایمن اوج چیه؟؟؟ لطفا راهنمایی کنین. آیا کیفیت و ایمنی لازم رو داره؟؟؟

    1. admin گفت:

      با سلام
      در حال حاضر معروف ترین تابلو فرمان مربوط به برند آریان است که شرکت ما هم نماینده رسمی فروش این تابلو فرمان هاست . در ضمن شرکت بالابان تابلو فرمان هم تولید میکند با نام سیلیکون که جز تابلو فرمانهای خوب بازار است . ولی در زمینه تابلو فرمان ایمن اوج اطلاعات خاصی ندارم و زیاد در بازار شناخته شده نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *