عمومی آسانسور

در زمان گیر کردن آسانسور بین طبقات چه کاری باید انجام داد؟

گیر کردن آسانسور

گیر کردن در آسانسور قطعا تجربه‌ای دلهره‌آور و ترسناک است. در این زمان مهم‌ترین نکته حفظ خونسردی و آرامش دادن به دیگر همراهان در کابین آسانسور می باشد. در این مقاله نکاتی را از باید ها و نباید ها متذکر میشویم تا این تجربه ترسناک و دلهره‌آور را به سلامتی سپری کنید.

دلایل گیر کردن آسانسور بین طبقات

یکی از رایج ترین اشکالاتی که در سیستم آسانسور ایجاد می شود گیر کردن اسانسور بین طبقات است .که این ایراد به سه دلیل ممکن است ایجاد شود :

  • قطع ناگهانی برق: این اتفاق ممکن است بدلیل مصرف بالای برق در روزهای گرم سال یا بدلیل اخلال در خدمات شرکت برق، خطای انسانی یا بلایای طبیعی رخ دهد.

در سال های اخیر سازمان استاندارد ،شرکت های نصب آسانسور را ملزم به نصب UPS در سیستم آسانسور کرده است که در مواقع قطعی ناگهانی برق ، کابین را به اولین ایستگاه رسانده و از محبوس شدن افراد در کابین جلوگیری می نماید .

  • استفاده‌ نادرست از آسانسور: یکی از موارد استفاده نادرست از آسانسور عبارت است از سوار شدن بیش از ظرفیت کابین آسانسور .

همواره بروی پلاک مشخصات آسانسور که در داخل کابین آسانسور نصب می گردد ظرفیت مجاز نفرات درج شده است .اضافه بار بیشتر از مقدار مشخص شده باعث صدمه های زیادی می شود .

طبق استانداردهای جهانی همه آسانسور ها ملزم به داشتن یک سنسور الکتریکی بنام اورلود یا همان سیستم اضافه بار بر روی کابین هستند. که  وزن کابین را اندازه گیری کرده و به تابلو فرمان اطلاع می دهدو باعث عدم حرکت کابین با وزنی بیش از ظرفیت شده و از خسارات و حوادث ناشی از آن جلوگیری می کند

  • نقص مکانیکی و الکتریکی: آسانسور مانند هر وسیله‌ الکتریکی و مکانیکی ممکن است با نقص رو‌به‌رو شود که اگر این اتفاق حین خدمت‌رسانی رخ دهد برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار کابین متوقف می‌شود.

اگر کابین به دلایل مکانیکی در بین طبقات گیر کرده باشد برای هم تراز کردن کابین و طبقه، به موتور خانه رفته و روبروی فلایویل موتور قرار بگیرید. با یک دست اهرم آزاد کننده ترمز موتور را فشار دهید تا فک های ترمز باز شوند و سپس با دست دیگر فلکه دستی (فلایویل) روی موتور را در جهتی بچرخانید که راحت‌تر می‌چرخد. اگر سرعت چرخش فلکه موتور زیاد شده و از دست شما خارج شد با شل کردن اهرم ترمز سرعت موتور را تنظیم کنید. این کار را تا رسیدن کابین به سر طبقه و هم تراز شدن قسمت‌های رنگی سیم بکسل و قسمت‌های رنگی پایه موتور ادامه دهید و در پایان اهرم ترمز را رها کنید تا کابین متوقف شود.

مواردی که باید افراد محبوس در کابین در نظر داشته باشند:

  • در هنگام حبس در آسانسور به هر علت آرامش خود را حفظ کنید، وحشت‌ زده نشوید و با آرامش دادن به دیگر همراهان در کابین آسانسور، آنها را به خونسردی دعوت نمایید .

  • وضعیتی که در آن قرار دارید خطرناک نیست آسانسور دچار سقوط نمی شود، موتورهای آسانسور دارای ترمز مکانیکی می باشند و با قطع جریان برق دچار حادثه و یا آزادشدن ناگهانی نمی شوند. به جای انجام کارهای خطرناک و نامعقول، درکف کابین بنشینید، زیرا در صورت حرکت دوباره آسانسور ممکن است تعادلتان به هم بخورد.

  • به هیچ وجه نگران اتمام هوای درون کابین اسانسور نباشید. جریان هوا در چاه و کابین آسانسور برقرار بوده و اکسیژن مورد نیاز شما را تامین می کند.

  • در دو سه سال اخیر با اجبار سازمان استانداد ، سازندگان برای اخذ استاندارد آسانسور ساختمان خود باید آسانسورها را مجهز به سیستم UPS یا برق اضطراری کنند تازمان قطع ناگهانی برق، این سیستم آسانسور را تا توقف در سطح یکی از طبقات هدایت کند. قبل از اینکه آسانسور ها مجهز به UPS شوند از سیستم  بلک اوت Black out استفاده می شد که کارش شبیه به سیستم UPS بود ولی بدلیل اشکالاتی که داشت و همچنین بروز یکسری حوادث دیگر از ان کمتر استفاده می شود که. البته  توصیه می شود در زمانیکه در ساختمان شما کسی حضور ندارند ریسک نکرده و از آسانسور استفاده ننمایید . در صورت محبوسی در آسانسور در چنین شرایطی، شهروندان باید از انجام حرکات اضافی در آسانسور پیش از رسیدن مدیر ساختمان، تکنسین‌های فنی، سرایداران و یا نیروهای آتش‌نشانی خودداری کنند.

  • بیشترین حوادث آسانسور در زمان محبوس ماندن در کابین به این دلیل است که مردم تلاش می‌کنند به هر طریقی خودشان را از آسانسور، حتی با بالا رفتن از کابین و یا باز کردن درب نجات دهند. هیچگاه سعی نکنید خود را از دریچه‌ فوقانی کابین آسانسور بیرون بکشید، در صورت انجام اینکار ممکن است دچار برق‌گرفتگی شده و یا حتی جانتان را از دست بدهید. همچنین هرگز به زور اقدام به باز کردن درب آسانسور از داخل کابین نکنید. ممکن است این کار باعث خرابی درب گشته و عملیات نجات شما را در هنگام وصل مجدد برق و یا آمدن نیروی نجات با مشکل مواجه کند.

  • در صورتی قطع برق و نبود روشنایی داخل کابین اسانسور می‌توانید برای مدت کوتاه از نور گوشی برای روشنایی استفاده کنید اما شارژ گوشی خود را برای مواقع ضروری حفظ نمایید.

  • در صورت داشتن تلفن داخل کابین یا دکمه آژیر خطر (دکمه زنگ زرد رنگ) تعبیه شده در داخل کابین را فشار دهید تا دیگران از محبوس شدن شما در آسانسور مطلع گردند. اگر ,وضعیت آنتن دهی موبایلتان مناسب است، با شماره تلفن درج شده بر روی پلاک مشخصات داخل کابین آسانسورکه شامل شماره نگهبان یا مدیر ساختمان یا  تکنسین فنی آسانسور و در نهایت شماره آتش‌نشانی ۱۲۵ تماس بگیرید و با اعلام آدرس محل حادثه منتظر امدادگران باشید. .

مواردی که باید افراد خارج از کابین اسانسور برای ، افراد محبوس در آسانسور انجام دهند

  • در ابتدا آرامش خود را حفظ کنید. سپس شرح حالی از افراد محبوس در اسانسور بگیرید. اگر داخل اسانسور کسی بیماری قلبی دارد و یا حالش خوب نیست سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

  • کلید اصلی برق را قطع کنید. زیرا در هنگام وصل مجدد برق کابین آسانسور به حرکت در آمده و باعث صدمه دیدن افراد خواهد شد.

  • اگر به موتور خانه اسانسور دسترسی دارید به آنجا رفته و هم تراز بودن کابین و طبقه را چک کنید. زمانی که قسمت‌های رنگ‌خورده‌ سیم بکسل بر روی موتور با قسمت رنگ‌خورده‌ پایه موتور اسانسور هم تراز و هم سطح باشد به این معنی است که کابین در سر یکی از طبقات می باشد. در غیر این صورت با استفاده از صدای افراد داخل کابین هم تراز بودن و یا نبودن کابین با طبقه را بررسی کنید.

  • اگر کابین با یکی از طبقات هم تراز باشد، می‌توانید با کمک کلیدهای اضطراری درب آسانسور افراد را بیرون بیاورید.

  • اگر کابین در بین طبقات گیر کرده باشد برای هم تراز کردن کابین و طبقه، به موتور خانه رفته و روبروی فلایویل موتور قرار بگیرید. با یک دست اهرم آزاد کننده ترمز موتور را فشار دهید تا فک های ترمز باز شوند و سپس با دست دیگر فلکه دستی (فلایویل) روی موتور را در جهتی بچرخانید که راحت‌تر می‌چرخد. اگر سرعت چرخش فلکه موتور زیاد شده و از دست شما خارج شد با شل کردن اهرم ترمز سرعت موتور را تنظیم کنید. این کار را تا رسیدن کابین به سر طبقه و هم تراز شدن قسمت‌های رنگی سیم بکسل و قسمت‌های رنگی پایه موتور ادامه دهید و در پایان اهرم ترمز را رها کنید تا کابین متوقف شود.

    گیر کردن آسانسور

 

بازگشت به لیست

2 نظر در “در زمان گیر کردن آسانسور بین طبقات چه کاری باید انجام داد؟

  1. محمودى گفت:

    باعرض درود و احترام و سپاس از مقاله بسيار خوبتون
    واقعاً عالى بود .
    ممنونم

    1. admin گفت:

      با سلام
      ممنون از لطف شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *