عمومی آسانسور

معیار گرانی یا ارزانی قیمت آسانسور چیست ؟

مقاله قیمت آسانسور

مقدمه ای درباره قیمت آسانسور

در سالهای اخیر به واسطه توسعه صنعت ساختمان سازی و به واسطه قانون اجرایی شهرداری (ضرورت دارا بودن ساختمان های بالای سه طبقه به آسانسور) آسانسور به یکی از تجهیزات ضروری و اساسی در این صنعت تبدیل گشته است. همچنین اهمیت وجود آسانسور کاربردی، با کیفیت و متناسب پروژه، در مجتمع های مسکونی پرترافیک، ساختمان های تجاری- اداری، مترو و بیمارستان ها دو چندان شده است. از این جهت برای پیمان کاران و ساختمان سازان قیمت آسانسور، شرکت نصب آسانسور همراه با نوع متریال استفاده شده در آن به یک دغدغه ذهنی و مهم تبدیل شده است.

لازم به ذکر است که قیمت آسانسور به علت وارداتی بودن اکثر اجناس آسانسوری و با نوسانات نرخ ارز در سالهای اخیر ، شرایط تحریم و قوانین صادره از وزارت صنعت و معدن در بازه قیمتی متفاوت در طول سال و توسط فروشندگان آسانسور عرضه میگردد.

اما قیمت آسانسور به عوامل بسیاری وابسته می باشد که در این مقاله سعی در توضیح آن خواهیم داشت.

عوامل تعیین کننده در قیمت آسانسور

1نوع کاربری آسانسور

2- محدودیت ساختمانی نصب آسانسور

3- تعداد توقف آسانسور

4- ظرفیت آسانسور

5- نحوه نصب و اجرای آسانسور

6- قیمت قطعات

1- نوع کاربری آسانسور

همانطور که اطلاع دارید کاربری ساختمان ها متفاوت است از جمله آنها می توان به کاربری مسکونی،تجاری ، اداری ، بیمارستانی و .. اشاره کرد . این تنوع در کاربری ساختمان ها ،خود تعیین کننده مدل آسانسور (کششی – هیدرولیک) و نحوه اجرای آسانسور و همچنین کیفیت قطعات آسانسور جهت برآورده کردن نیاز کارفرما می باشد. به طور مثال، پلن آسانسور تمام شیشه ای که در وسط یک رستوران مجلل چندین طبقه اجرا و نهایی میشود تفاوت بسیاری از لحاظ زیبایی، قطعات آسانسور و نحوه اجرا با یک ساختمان 4 طبقه معمولی خواهد داشت.  بدیهی است که قیمت آسانسورهای مسکونی و اداری-تجاری به واسطه نحوه اجرا و کیفیت و برندهای قطعات آسانسور استفاده شده در آنها تفاوت بسیاری با هم دارند.

2- محدودیت ساختمانی

این شاخص نقش بسزایی در انتخاب پیمانکار شرکت نصب " که آیا تجربه کافی در طراحی آسانسور و نصب آسانسور در محل پروژه را دارد" ایفا میکند. یک مثال در صنعت آسانسور می باشد که " اجرای آسانسور با استفاده از قطعات معمولی و توسط نصاب خوب آسانسور نتیجه بسیار بهتر و رضایتمندتری را به شما میدهد تا اجرای آن با قطعات با کیفیت توسط یک نصاب بد".  از محدودیت های رایج ساختمانی می توان به ارتفاع بلند (برج های بلند مرتبه)، نیم طبقه بودن ساختمان (که باعث دو یا سه درب شدن کابین آسانسور می شود)، مورب بودن چال آسانسور (که شرایط نصب خاص دارد) و غیره اشاره کرد. تعیین شرکت نصب و مدل آسانسور مناسب از لحاظ کیفی و ظاهری، تعیین کننده قیمت آسانسور در مرحله قرارداد می باشد.

3- تعداد توقف آسانسور

شاخص کورس حرکتی آسانسور و تعداد طبقات، تعیین کننده بسیاری از پارامترهای استاندارد آسانسور و قطعات استفاده شده در آن می باشد. برخی از قطعات تاثیرگیرنده از کورس حرکتی آسانسور عبارت است از:

  • سرعت موتورآسانسور
  • نوع و تعداد ریل آسانسور
  • تعداد درب
  • متراژ سیم بکسل و تراول کابل
  • نوع گاورنر
  • نحوه اجرا و الزام رعایت پارامترهای استاندارد های سرعت بالای یک متر بر ثانیه

این قطعات بر اساس برند، کشور سازنده، ظرفیت و مدل دارای تنوع بسیاری می باشد که در ادامه در مورد تنوع برخی از آنها صحبت خواهیم کرد.

4- ظرفیت آسانسور

پارامتر ظرفیت آسانسور به نحوی آمیخته با تعداد توقف و یا کورس حرکتی بوده و در تعیین قطعات زیر نقش اساسی دارد:

  • نوع و مدل موتور
  • وزن و ساختار کابین
  • نوع و مدل پاراشوت
  • انتخاب تابلو فرمان آسانسور

این قطعات بر اساس برند، کشور سازنده، ظرفیت و مدل دارای تنوع بسیاری می باشد. همچنین کابین آسانسور بر اساس ضخامت ورق آهن، نوع ساخت و تزیین بکار رفته در آن دارای قیمت های گوناگونی می باشد که در ادامه در مورد تنوع برخی از آنها صحبت خواهیم کرد.

5- نحوه نصب و اجرای آسانسور

قطعاً جهت نصب آسانسور در ابتدای کار، برنامه ریزی و سازماندهی مراحل طراحی و آنالیز کار از نظر زمانبندی و هم از نظر اجرایی دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد. مراحل نصب در حالت کلی به موارد زیر خلاصه می گردد اما در اجرا مواردی پیش می آید که فراتر از موارد ذکر شده می باشد.

یکی از مشکلات عمده در طول مرحله نصب آسانسور، پیشبرد امور ساختمانی و تعهدات اجرایی پیمانکار ساختمان در تکمیل وظایف خود است که این باعث طولانی شدن روند نصب و هزینه بردار شدن این کار میگردد.

6- قیمت قطعات آسانسور

تقریبا نزدیک به 90% قیمت آسانسور را قطعات آسانسور به کار رفته در پروژه تشکیل میدهد که با افزایش و کاهش قیمت دلار دچار نوسان شدید قیمت می شوند. به طور مثال فقط قیمت موتور آسانسور از ابتدای سال 1399 تا سال 1400 بیشتر از سه برابر شده است که این امر به همراه دیگر قیمت قطعات و هزینه های تیم نصب و مالیات و ... تاثیر بسیار زیادی بر بازار آسانسور خواهد داشت.  البته در این بین به علت تغییر ناگهانی قیمت ها و افزایش شدید اقلام آسانسوری، بازار قطعات کپی و غیر اصل رواج بسیار یافته که لازم است شرکت های نصب و ساختمان سازان عزیز از شرکت های معتبر لوازم خود را تهیه نمایند.

عمده قیمت قطعات تاثیرگذار در قیمت آسانسور را موارد زیر تشکیل میدهد.

  • موتور آسانسور

نوع موتور در آسانسورهای کششی به سیستم کلی آسانسور بستگی دارد که به دو نوع کلی موتورهای گیربکسی و موتورهای گیرلسی تقسیم می شوند. به صورت معمول کیفیت حرکتی و قیمت موتور گیرلسی از موتورهای گیربکسی بالاتر است همچنین بسته به ظرفیت، تعداد توقف و کیلووات موتور نوع و مدل موتور تغییر کرده که این امر باعث تغییر قیمت موتور آسانسور و به طبع  بالاتر یا پایینتر رفتن قیمت آسانسور می شود.

  • تابلو فرمان آسانسور

تابلو فرمان آسانسور یکی از مهمترین قسمتهای الکتریکی آسانسور و در حقیقت مغز متفکر آن می باشد. در انتخاب تابلو فرمان نوع موتور، تعداد طبقات و مدل درایو (کنترل برد) آسانسور از پارامترهای انتخابی می باشد. همچنین در اینگونه موارد خدمات پس از فروش مهمترین بخش در انتخاب تابلو فرمان می باشد، لازم است در انتخاب تابلو فرمان آسانسور از برندهای معتبر و دارای تکنولوژی روز دقت بیشتری گردد. محصولات تولیدی شرکت های معتبر که دارای خدمات گسترده در سراسر ایران می باشند به واسطه استفاده از قطعات مرغوب و نام برند دارای قیمت به نسبت بالاتری نسبت به دیگر برندها می باشند که این خود عاملی در بالاتر بردن قیمت اسانسور می باشد.

  • درب آسانسور

بیشتر خرابی های آسانسور به واسطه خرابی های ناشی از درب می باشد پس درب آسانسور یکی از مهمترین اقلام در زیبایی و عملکرد آسانسور است. همچنین در اینگونه موارد خدمات پس از فروش، حمایت های فنی و تولید قطعات مصرفی از طرف کارخانه های سازنده درب ملاک انتخاب مهمی در انتخاب درب آسانسور می باشد. اصولا اجناس بی کیفیت دارای قیمت پایینتری نسبت به برندهای اصیل و با کیفیت می باشند. در این بین اکثرا در پروژه های لوکس و یا تجاری و پر رفت و آمد از برندهای خارجی سلکوم و فرماتور و یا برندهای داخلی با کیفیت که دارای قیمت بالاتری نسبت به دیگر مدل ها می باشند استفاده می شود که به طبع این امر باعث تغییر قیمت آسانسور خواهد شد.

 
  • ریل آسانسور

ریل اسانسور یکی از اجزای اصلی و مهم آسانسور می باشد که هدایت وزنه تعادل و کابین آسانسور را بر عهده دارد. انتخاب ریل آسانسور بر اساس معیارهای مختلفی همچون ظرفیت آسانسور، سرعت آسانسور و ارتفاع آن طراحی و جایگزاری می شود. T5 ، T9 ،T16  و … از انواع ریل های متداول در بازار آسانسور ایران به شمار می‌رود.

در ایران به صورت عامیانه در انتخاب ریل از فرمول زیر پیروی می شود.

  • در آسانسورهای تا 8 نفره (630 کیلوگرم) بهتر است از ریلT5 برای وزنه تعادل و از ریل T9 برای کابین آسانسور استفاده می گردد. این ریل ها برای ارتفاع حداکثر 30 متر مناسب است و برای ارتفاع بیشتر از 30 متر و یا سرعت بالای 1 متر بر ثانیه با همین ظرفیت از ریل های T16 برای کابین استفاده می شود.

  • برای آسانسورهای 8 الی 13 نفره بهتر است از ریل های T9 برای وزنه تعادل و ریل های T16 برای کابین آسانسور استفاده کرد. این ریل ها برای ارتفاع حداکثر 30 متر مناسب است و برای ارتفاع بیشتر از 30 متر و یا سرعت بالای 1.6 متر بر ثانیه با همین ظرفیت از ریل های T127 برای کابین استفاده می شود.

  • برای آسانسورهای بالای 13 نفره بهتر است از ریل های T127 برای کابین و ریل های T9 برای وزنه تعادل استفاده شود.

قیمت ریل آسانسور بر اساس نوع، مدل و کشور سازنده تعیین میگردد و همین مسئله در نهایت بر قیمت آسانسور تاثیرگذار می باشد.

 
  • کابین آسانسور

احتمالا اولین جایی از آپارتمان شما که مهمانان از آن دیدن می‌کنند آسانسور شماست. کابین اسانسور و تزئینات و نماسازی آسانسور شماست که سلیقه‌تان را نشان می‌دهد و پرستیج و استاندارد زیبایی‌شناختی ساکنان را به‌رخ می‌کشد. زیباسازی آسانسور خصوصا تزئینات کابین آسانسور باید طوری باشد که با «حس و حال» معماری و نمای ساختمان هم‌خوانی داشته باشد. معمولا جنس کابین‌های آسانسور استیل ضدخش یا استیل نگیر، ام دی اف (MDF)، فرمیکا و ترکیبی (کاموپوزیت – ترکیب استیل و ام دی اف) است. گاهی از آینه و استیل نیز برای تزئین همزمان استفاده می شود.

هزینه کردن در ساخت و تزئین کابین اسانسور از آنجایکه جزئی از نمای ساختمان و جلوه کار می باشد بسیار اهمیت داشته و باعث بالا رفتن ارزش و بهای آپارتمان خواهد شد. هزینه در ساخت کابین باعث بالاتر رفتن قیمت اسانسور می شود اما ارزش آفرینی بسیاری در فروش پروژه های ساختمانی خواهد داشت

بازگشت به لیست

7 نظر در “معیار گرانی یا ارزانی قیمت آسانسور چیست ؟

  1. اردوان اسدالهی گفت:

    قیمت اسانسور ۴ طبقه که ۸ نفره باشه رو اعلام میفرمایید؟

    1. ادمین گفت:

      با سلام
      قیمت ها را می توانید از طریق صفحه لیست قیمت ها مشاهده نمایید و یا از طریق تماس با واحد فروش جویا شوید .
      با تشکر

  2. ناصر گفت:

    عالی!

  3. کاربر گفت:

    ممنون از اطلاعاتتون .
    واقعا مفید و کاربردیه . وقتی محصولات تخصصی میشه خیلی سخت میشه اطلاعات درست و کاربردی رو پیدا کرد .

    1. mmpakdaman66 گفت:

      با سلام و درود
      از اینکه نظر خود را با ما درمیان گذاشتید سپاسگزاریم .

  4. کاربر گفت:

    خیلی ممنون از مطلبتون.کجا می تونم کاتالوگ محصولاتو ببینم؟

    1. mmpakdaman66 گفت:

      با سلام ، از منوی اصلی گزینه آموزش و خدمات پس از فروش گزینه کاتالوگ محصولات را انتخاب نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *