سیم بکسل

هر آنچه درباره سیم بکسل آسانسور باید بدانید

هر انچه درباره سیم بکسل باید بدانید

در سیستم محرکه و معلق آسانسور، سیم بکسل بعد از موتور آسانسور بخشی اساسی و با اهمیت می باشد. درحقیقت سیم بکسل کابین و کادر وزنه را به یکدیگر متصل کرده و به وسیله موتور اسانسور آن ها را به حرکت در میاورد.

سیم بکسل آسانسور بسته به نوع سیستم تعلیق، ظرفیت کابین، طول مسیر حرکت و نوع موتور در مدل ها و سایز های مختلف تولید و انتخاب می شوند.

سیم بکسل

ساخت سیم بکسل آسانسور

سیم بکسل آسانسور معمولی ۱۹*۸ (که بافت آن 8 رشته بوده و هر کدام از آن رشته ها دارای 19 مفتول) از جنس فولاد و بافت می باشد. روند تولید بکسل بدین صورت است که فولاد گداخته شده را با درصد مشخص کربن تحت کشش قرار می دهند و پس از عملیات کشش و نورد به شکل مفتولی فولادی در می آورند. این مفتول های نازک همان رشته هایی هستند که در دسته های ۱۹ تایی یک رشته از 8 رشته بافت ۱۹*۸ سیم بکسل آسانسوری را تشکیل می دهند. لازم به ذکر است که کیفیت رشته ها، صرفا بستگی به ماده اولیه فولاد و نوع کشش مفتول های فلزی خواهد داشت. پس از مراحل نورد سیم و مبدل شدن به مفتولی که مناسب بافته شدن باشد، باید عملیات آبکاری جهت جلوگیری از فرسایش و زنگ زدگی سیم انجام شود.

دسته بندی انواع سیم بکسل از نظر بافت

  • بافت استاندارد: در این نوع بافت قطر کلیه مفتول ها در هر رشته یکسان است سیم بکسل ها با بافت استاندارد به علت بالا بودن قابلیت انعطاف پذیری دارای کاربری بسیار بالایی در رشته های گوناگون می باشند.
  • بافت سیل: رایج ترین ساختار سیم بکسل آسانسور که بیشترین استفاده را در جهان دارد، از نوع بافت سیل است. بزرگ تر بودن سیم های خارجی و داشتن سطح فلزی مقاومتر و بزرگتر و در نتیجه داشتن طول عمر طولانیتر در برابر ساییدگی از علل استفاده از این نوع بافت می باشد. از این نوع سیم بکسل ها عموما در آسانسورهای سرعت پایین و متوسط با ظرفیت های متوسط مورد استفاده قرار می گیرند. در این نوع بافت در هر رشته تعداد مفتولهای هر ردیف که به دور مفتول مرکزی یا هسته قرار می گیرند مساوی می باشد. همچنین قطر مفتول های ردیف بیرونی بیشتر از قطر مفتول های ردیف های درونی است اما در هر ردیف قطر کلیه مفتول ها یکسان است. به دلیل ضخیم بودن مفتول های بیرونی این مدل ها دارای مقاومت سایشی بالایی هستند.

  • بافت وارینگتون: هرگاه عمر خستگی خمش سیم بکسل روی فلکه با شیار دایره ای (U) در سرعت بالا مطرح باشد، از سیم بکسل با ساختار ورینگتون استفاده می شود. این نوع سیم بکسل در آسانسور به اندازه ۲۰ % تا ۴۰ % از نوع سیل مقاوم تر هستند و به دلیل نازک بودن سیم از تعداد بیشتری از آن استفاده می شود. در این نوع بافت هر رشته طناب در ردیف بیرونی دارای مفتول های نازک و ضخیم به صورت یک در میان می باشد. به علت ترکیب مفتول های ضخیم و نازک در ردیف بیرونی بکسل هایی با بافت وارینگتون دارای انعطاف بیشتری نسبت به بکسل ها با نوع بافت سیل هستند.
  • بافت فیلر: در این نوع بافت قطر تمامی مفتول ها در تمام ردیف ها یکسان است اما در فاصله بین مفتول های ردیف بیرونی و ردیف داخلی مفتولهای نازکی قرار دارند که آن را فیلر می نامند. این نوع بافت ها دارای انعطاف و مقاومت سایشی بالایی هستند.

دسته بندی انواع سیم بکسل از نظر مغز(هسته)

همچنین سیم بکسل اسانسور از نظر مغز (هسته) به دو دسته تقسیم می گردند.

  • مغز کنف: در نوع کنف در ساخت مغزی فیبر طبیعی کنف (NFC) و یا الیاف مصنوعی (SFC)استفاده می گردد. اگر چه هنوز استفاده از کنف های طبیعی در ساخت این کابل ها متداول است اما در بعضی موارد از الیاف مصنوعی مانند پلی پروپیلین در ساخت سیم بکسل های مغزی کنفی استفاده می شود. مغزی که از الیاف کنف طبیعی ساخته می شود قابلیت روان کاری بهتری نسبت به هسته های الیاف مصنوعی دارد.

 

  • مغز فولاد: مغزی فولاد خود یک طناب فولادی در میان بکسل است که در این حالت آنرا بکسل مغز فولادی می گویند. سیم بکسل های هسته فولادی تحت بارگذاری یکسان نسبت به نوع مغز کنفی انبساط کمتری داشته و میزان کشیدگی در واحد طول کمتری دارند. این نوع سیم بکسل در آسانسورهای با سرعت بالا و یا سنگین که بار زیادی را جا به جا می کنند استفاده می شوند.

 

انتخاب سیم بکسل مناسب جهت آسانسور

همانطور که گفته شد برای انتخاب سیم بکسل مناسب جهت آسانسور توجه به موارد زیر الزامی است.

  • ارتفاع و یا طول حرکت کابین آسانسور
  • نوع نصب موتور آسانسور (1-1 و یا 1-2 و ….)
  • تعداد فلکه هرز گرد
  • نوع شیار موتور آسانسور

 

آسانسورهای معمولی ارتفاع کمتر از 30 متر و سرعت کمتر از 2 m/s

در آسانسورهای گیربکس معمولا موتور به صورت 1-1 نصب شده و موتور دارای فلکه کشش بزرگ و شیار وی V شکل می باشد (شکل بالا). سیم بکسل مناسب برای این گونه آسانسورها سیم بکسل مغز کنفی با بافت سیل 19*8  و مغز کنف F819 SFC خواهد بود. در صورتی که شیارها به شکل یوU  باشند یا فلکه اصلی کوچک بوده و یا بر اساس شرایط از تعداد بیشتری فلکه هرزگرد استفاده شود بهتر است از سیم بکسل مغز کنفی هشت رشته با بافت وارینگتون با کد فنی F819 WFC استفاده گردد.

آسانسورهای با ارتفاع متوسط بین 30 تا 60 متر و تا سرعت 4 m/s

در این آسانسور ها باید از سیم های ۸ رشته مغز فولادی استفاده شود که – به طور مثال در سیستم کدگذاری برند گوستاوولف  -نوع خاصی از سیم بکسل های مغز فولادی تولید می شود که در مرکز مغز آن از یک لایه نازک کنف جهت نرمی بیشتر و روغنکاری بهتر استفاده شده که این بکسل ها با کد فنیPAWO F3  وPAWO F7  شناخته می شوند. این مدل بکسل ها از نوع مغز فولادی هستند که بعضا در اصطلاح بازاری سیم بکسل های نیمه فولادی یا نیمه کنفی نام برده می شوند که از لحاظ فنی درست نیست.

اگر آسانسور با شرایط ارتفاع متوسط به صورت 1-1 (یک به یک) نصب شده و شیار فلکه اصلی موتور V باشد، می توان از سیم بکسلPAWO F3  با بافت سیل استفاده کرد. در صورتی که نوع نصب به صورت 1-2 (دو به یک) و یا گونه های دیگر (شکل بالا) باشد یا شیار موتور U باشد و یا تعداد فلکه های هرز گرد بیشتر از یک عدد باشد باید از سیم بکسلPAWO F7  که دارای بافت وارینگتون است استفاده گردد.

آسانسورهای ارتفاع بلند با طول حرکت بیشتر از 60 متر و سرعت بالای 4 m/s

در این آسانسور ها باید از سیم های ۸ رشته مغز فولادی با کد PAWO F7S استفاده شود که هسته آن کاملا از مغز فولادی بوده و جهت آسانسورهای سرعت بالا و سنگین طراحی گشته است.

روغن سیم بکسل آسانسور

روغن کاری برای سالم نگه داشتن بافت بیرونی و جلوگیری از سایش و شکستگی سیم بکسل الزامی می باشد. علاوه بر این ، روغن مانند پوششی بر روی سیم بکسل قرار گرفته و آن را در برابر عوامل محیطی خورنده همچون اکسیداسیون و زنگ زدگی محافظت می نماید. به همین جهت استفاده مستمر از روغن سیم بکسل امری حیاتی در حفظ و نگهداری سیم بکسل ایفا می کند. همچنین روغن به درون بافت و هسته بکسل نفوذ کرده و از خوردگی و پارگی داخلی بکسل در اثر اصطکاک و خمش جلوگیری می کند.

انواع روغن بکسل از نظر جنس مواد و ترکیبات با هم متفاوت می باشند و می‌تواند پترولاتوم، آسفالتی، گریس، روغن‌های نفتی و روغن‌های ساخته شده بر پایه گیاهی باشد.

  • پترولاتوم: این روغن با افزودنی‌های مناسب، در برابر خوردگی و نفوذ آب مقاومت بسیار خوبی دارد. این روغن به دلیل ترکیبات آن شفاف بوده و به تکنسین اجازه انجام بازرسی هنگام کار را می‌دهد. این روغن در دماهای بالا ذوب می شود و حالت خود را از دست می دهد.

 

  • آسفالتی: از ترکیبات آسفالتی برای ساخت این روغن استفاده می شود که به طور معمول یک سطح سخت تیره و خشک بر روی سیم بکسل ایجاد می‌کند. این روغن در دماهای پایین و سرد سطحی شکننده ایجاد می کند.

 

  • گریسی: از انواع مختلف گریس برای روغنکاری سیم بکسل های فولادی استفاده می‌شود. ترکیبات این روغن بر روی آن قرار می‌گیرند اما معمولا هسته بکسل را آغشته نمی‌کنند.
  • گیاهی: روغن‌های گیاهی به بهترین شکل عمل می کنند. زیرا ترکیبات به کار رفته در آن از هرگونه نفوذ آب، سایش و خوردگی در سیم بکسل جلوگیری می‌کند.

 

در مورد تزریق روغن و روانکاری سیم بکسل باید به نکات زیر توجه نمود.

  • تزریق روغن سیم بکسل اگر با استفاده از تجهیزات انجام شود، حداقل ضایعات و همچنین زمان را به همراه خواهد داشت. در صورت عدم دسترسی بهدستگاه مخصوص، می توان از غلطک رنگ یا قلمو نیز استفاده نمود.

 

  • با توجه به اینکه کم یا زیاد شدن روغن در عملکرد سیم بکسل موثر است، دقت شود به مقدار مناسب روغن کاری گردد

 

  • حتما پس از تزریق روغن سرخوردگی سیم بکسل کنترل شود، با علامت گذاری و حرکت آسانسور به پائین ترین طبقه و بازگشت آن، اگر تغییری در محل علامت گذاری بوجود آمد، نسبت به پاک کردن روغن های اضافه با رعایت ایمنی و محافظت از دست اقدام گردد.

 

  • بهترین دما برای تزریق روغن هوای گرم با دمای حدود ۳۰ درجه یا بیشتر می باشد.

 

  • اگر سیم بکسل نیاز به روغنکاری دارد و روغن مخصوص در دسترس نیست در شرایط حاد و اضطراری می توان به صورت موقت از روغن ماشین با ویسکوزیته متوسط استفاده نمود. دقت شود حتی در شرایط اضطراری از روغن هیدرولیک و روغن دنده استفاده نشود.

 

عمر مفید و زمان تعویض سیم بکسل آسانسور

بطور دقیق نمی توان زمان دقیقی برای انقضای سیم بکسل تعیین نمود و این موضوع به میزان استفاده و کشش و بررسی عوامل مخرب در حین استفاده از سیم بکسل دارد.

  • به طور تقریبی وقتی آسانسوری حدود ۶۰.۰۰۰ کیلومتر (حدود 7 -8 سال) کار کند زمان تعویض سیم بکسل ها فرا می رسد (مشروط به اینکه آسانسور بر اساس استاندارد و با استفاده از تجهیزات استاندارد نصب شده باشد).
  • صیقلی شدن بخشی از سیم بکسل که اصطلاحا آینه ای یا براق شدن سیم بکسل به آن می گویند
  • وقتی بعضی از مفتول های سیم بکسل دچار شکستگی شود
  • سیم بکسل دچار کشش شده و طول آن افزایش یابد
  • سایش و خستگی سیم بکس مشخص باشد
  • وقتی سیم بکسل به دلیل محیط رطوبتی با ترکیب گرد و غبار رنگ آن قرمز (سرخابی) گردد

 

برند های مطرح سازنده سیم بکسل

سیم بکسل در حال حاضر کالایی وارداتی است و بیشتر از کشورهای: آلمان، انگلستان، کره جنوبی، ترکیه و چین وارد کشور می گردد. در این بین چندین برند بین المللی در بازار آسانسور مطرح می باشد که از آن جمله:

  • گستاوولف آلمان
  • فایفر آلمان
  • الفانت کره جنوبی

و غیره می باشد. اما در این بین سهم بزرگی از بازار به سیم بکسل های چینی متفرقه اختصاص یافته است که در بازار به سیم بکسل های درجه 1 و 2 تقسیم بندی می شوند.

سیم بکسل گستاوولف آلمان

از معروف ترین سیم بکسل های بازار آسانسور ایران که در بیشتر پروژه های مطرح استفاده می شود برند گستاوولف می باشد. این برند با داشتن مدل های متنوع و با کیفیت سهم بزرگی را در بازار بر عهده دارد. اما متاسفانه به علت قیمت بالا و محبوبیت زیاد، مدل های تقلبی بسیاری نیز در بازار به نام این برند به فروش میرسد.

سیم بکسل گستاوولف چین

سیم بکسل گوستاولف چین در دو نوع تولید و عرضه می گرد:

نوع اول سیم بکسل گوستاولف چین اصلی درجه یک که کاملا زیر نظر شرکت اصلی گوستاولف آلمان در کارخانجات چین تولید می شود و بدین جهت دارای ساختاری با کیفیت می باشد. قیمت این مدل سیم بکسل ها کمی پایینتر از نمونه آلمانی بوده و از کیفیت خوبی برخوردار می باشد.

نوع دوم سیم بکسل گستاوولف چینی درجه دو: که صرفا مد نظر کسانی است که قیمت پائین را خواهانند که در چین توسط کارخانه های سیم بکسل سازی متفرقه تولید می شود. بدلیل عدم نظارت شرکت آلمانی، کیفیت پائین و به تبع آن قیمت خیلی کمتری نسبت به نوع اول دارند اما در بازار ایران به وفور و به اسم سیم بکسل چین به فروش میرسند.

 

اما روش هایی برای تشخیص گستالوف اصل از مدل های تقلبی در بازار موجود می باشد.

  • از فروشگاه ها و بازرگانی های معتبر خریداری کنید
  • سیم بکسل آسانسور گستاوولف آلمان با داشتن یک استرند سبز رنگ و متمایز از انعطاف بالا و هم چنین بسیار مستحکم برخوردار است. این استرند سبز رنگ جهت نصب سیم بکسل بدون تاب به نصاب کمک میکند.

سیم بکسل آسانسور گستاوولف آلمان

  • رنگ سطح سیم بکسل گوستاولف خاکستری می باشد و طلایی نیست.
  • سیم بکسل گوستاولف اصل آلمان با مغـز کنفی، یک رشته الیـاف مصنوعی سبـز رنگ در میان خود دارد که شکل آن به صورت یک تور ماهیگیـری است. بر روی این نوار نوشته ای با عنوان Made In Germany یا Made In Gustav Wolf وجود نداشته و در صورت وجود این نوشته ها، سیم بکسل ساخت شرکت آلمانی نبوده و تقلبی است.سیم بکسل گستالوف آلمان اصل
  • وجود داغی یا بر جستگی علامت سیاه رنگ GW یا GUSTAV WOLF  بر  روی یک طرف قرقره چوبی سیم بکسل و یا دو طرف قرقره می باشد.    کلمه گوستاولف را یا با رنگ سیاه و مشکی می پاشند و یا گوستاولف را با مهر داغ بر روی آن حک می کنند.
  1.  

قرقره تقلبی سیم بکسل گستالوف

بازگشت به لیست

13 نظر در “هر آنچه درباره سیم بکسل آسانسور باید بدانید

  1. arash.biazar گفت:

    قیمت سیم بکسل ها رو در کجا میتونم ببینم؟

    1. mmpakdaman66 گفت:

      با سلام
      از صفحه لیست قیمت قطعات ، قسمت لیست قیمت سیم بکسل آسانسور میتونید قیمت ها را مشاهده کنید .

      1. امیر گفت:

        سیستم دوبه یک نسبت به یک به یک چقد سیم بکسل اضافه میشه؟

        1. admin گفت:

          با سلام
          حدودا دو برابر ولی بصورت دقیقتر باید در فرمول های مربوطه گذاشته شود و محاسبه گردد.

  2. پاکدامن گفت:

    بسیار مطلب مفیدی بود .‌ممنون

    1. mmpakdaman66 گفت:

      ممنون از لطفتون

  3. نوا گفت:

    سلام ممنون بابت اطلاعاتتون
    فقط یه سوال
    اینکه میگن سیم بکسل نوار طلایی داره به چه معناست؟
    ممنون میشم اینم توضیح بدین

    1. mmpakdaman66 گفت:

      با سلام
      ممنون از اظهار نظر شما .سوالتون اشتباه است و اینجور مسله ای در سیم بکسل مطرح نیست. اصولا گفته می شود سیم بکسل طلایی نواردار که به سیم بکسل های چینی متفرقه گفته می شود.
      با تشکر

      1. نوا گفت:

        ممنون از راهنماییتون🙏

  4. فیروز یوسفی گفت:

    با درود و سپاس از به اشتراک گذاشتن مطالب مفید شادباشید

    1. admin گفت:

      با سلام ممنون از لطف شما

  5. جهانی گفت:

    سلام و درود تشکر از مطالب مفید تون ، فقط اگر لطف بفرمایید مدت زمان فاصله روغن کاری سیم بکسل چقدر باید باشه ؟ و اگر طبق نظر کارشناس سرویس. آسانسور گفته شود سیم بکسل نیاز به روغن کاری ندارد آیا صحیح است یا خیر ؟ و چنانچه سیم بکسل یکسال روغن کاری نشود آیا موجب آسیب به سیم بکسل می شود ؟
    تشکر از پاسخگویی شما 🙏

    1. admin گفت:

      با سلام و عرض ادب
      بهتر است سالی یکبار روغنکاری سیم بکسل ها انجام شود ولی باز این کار بستگی به به نظر سرویسکار دارد و ممکن است تشخیص دهد نیازی به روغنکاری نباشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *