دسته‌بندی نشده

تاریخچه آسانسور از ابتدای پیدایش تا زمان حال

مقدمه درباره تاریخچه آسانسور

تاریخچه آسانسور نشان میدهد جابجایی عمودی از نیازهای اولیه بشر بوده و در طول تاریخ وسایل و ابزارهای مختلفی به این منظور اختصاص یافته است .
آسانسور ها از ابتدایی ترین وسیله های دست ساز بشر می باشند و تاریخچه آسانسور به زمانی بر می گردد که انسان به فکر این افتاد که وسیله ای بسازد که بتواند از درون چاه آب بالا بکشد و سنگ چرخ را که یک نوع بالابر ساده به شمار می آمد را اختراع کرد.
در تاریخ از مصریان باستان، به عنوان اولین تمدنی که از نوعی بالابر جهت حمل ابزار و انسان در ارتفاع و در زمان ساخت اهرام استفاده می نمودند، نام میبرند، همچنین با دیدن بناهای عظیم و مرتفع تاریخی همچون اکروپولیس یونان یا تخت جمشید ایران یا در بنای باشکوه استادیوم کلزیوم میتوان متوجه شد ساخت چنین بناهایی در چند صد سال قبل از میلاد مسیح بدون استفاده از بالابر امکان پذیر نبوده است .

ایده اولیه ساخت آسانسور

یکی از بزرگترین دانشمندان و ریاضیدان دان باستان فردی بنام ارشمیدس بود. شهرت او به سبب اختراع “پیچ ارشمیدس” و نیز کشف قانون هیدرو استاتیک می باشد.اما شاید خیلی ها ندانند پیچ ارشمیدوس از ایده های اولیه ساخت آسانسور بوده است. پیچ ارشمیدس که با دست عمل می‌کرده و می‌توانست به شکل مؤثر آب را به بالا منتقل کند. که همین اختراع از ایده های اولیه ساخت آسانسور بوده است.
در حدود 236 سال پیش از میلاد مسیح ارشمیدس ، انسان ها را با یک دستگاه مجهز آشنا کرد . این دستگاه با پشتیبانی قرقره ها و کابل ها در اطراف سیم پیچ با استفاده از اهرم عمل می کرد . در آن زمان ها حیوانات وحشی و گلادیاتورها قادر به حرکت دادن این بالابر اولیه بودند و می توانستند نفرات را تا ارتفا محدودی حمل کنند.

ساخت اولین آسانسور

در سال 1743 میلادی در فرانسه اولین آسانسور برای جابجایی مسافر به دستور لویی پانزدهم ساخته شد که ان را صندلی پرواز یا صندلی پرنده می نامیدند . این آسانسور در خارج از کاخ تعبیه شده بود و توانایی حرکت از همکف به بالکن و بلعکس را داشت. مکانیزم آسانسور شامل وزنه و چرخ قرقره هایی بود که توسط تعدادی از افراد و با دستور پادشاه از طبقه بالا به پایین حرکت می نمود.
تاریخچه آسانسور به لویی پانزدهم ختم نمی شود . انسان ها به واسطه نیاز به جابجایی مواد خام مثل چوب و زغال سنگ از کوهستان به فکر توسعه آسانسور ها افتادند و در نتیجه باعث به وجود آمدن آسانسورهای کابلی به شیوه امروزی شدند. این آسانسورها بر اساس ماشین اتوود ساخته شده اند .

جورج اتوود دانشمند و ریاضی دان بزرگ را می توان طراح و پایه گذار آسانسور نامید. ماشین آتوود عبارت است از دو وزنه ای که با یک نخ به یکدیگر متصل بوده و روی قرقره ها بالا و پایین می رفتند . بنابراین اتوود توانست طرح ابتدایی برای یک آسانسور را ارائه داد.

انقلاب صنعتی و بهره برداری از آسانسورها

در اواسط قرن 19 میلادی آسانسورها با نیروی بخار عمل می کردند و معمولا در کارخانه ها و معادن برای حمل بار از انها استفاده می شد.
اما در سال ۱۸۰۰ تولید فولاد ، انقلابی در ساخت ساختمانهای بلند ایجاد کرد. اسکلت بندی بناها به کمک فلزات شروع شد و معماران و مهندسان آسمانخراشهایی به طول صدها پا ساختند که اگر اختراعی بنام آسانسور نبود، این برجها قابل استفاده نبودند.

در سال 1823 در لندن جاذبه گردشگری به نام اتاق صعود توسط دو معمار انگلیسی ساخته شد . این جاذبه آسانسوری که در مرکز لندن بود با نیروی بخار جابجا می شد و مردم را تا ارتفاع قابل توجهی از سطح شهر بالا می برد و انها می توانستند منظره ای بی نظیر از شهر را ببینند اما آسانسورهای دیگ بخار امنیت نداشتند و احتمال سقوط آسانسور بسیار زیاد بود و به همین خاطر برای جابجایی افراد استفاده نمی شدند.

پیدایش آسانسورهای هیدرولیکی

پیشرفت در ساخت اسانسور ادامه داشت تا اینکه در سال 1846 اسانسور هیدرولیکی توسط سر ویلیام آرمسترانگ اختراع شد که عمدتا برای بارگیری محموله ها در اسکله استفاده می شدند . این اسانسورها از قانون پاسکال پیروی می کردند اما از اسانسورهای هیدرولیکی در ارتفاع های زیاد نمی توانستند استفاده کنند و این آسانسورها عملا برای استفاده در منازل کارایی نداشت.

در دهه ۱۸۵۰ دانشمند بزرگ امریکایی بنام اوتیس اولین آسانسور به شکل امروزی که پیچیده تر از آسانسورهای ساخته شده قبلی بود را اختراع کرد، که به آن آسانسور هیدرولیک و بخارمی گفتند . و با این کار ، اوتیس که هم اکنون نیز در تولید آسانسور های باکیفیت بالا فعالیت دارد ، به این عرصه وارد شد پس از آن با پیشرفت علم و صنعت روز به روز آسانسور ها نیز پیشرفت کردند و تنوع آن زیاد شده و در طرح ها و انواع مختلف تولید شدند.اوتیس در سال 1854 میلادی با یک اختراع ساده توانست سر آغازی باشد برای اختراع و استفاده از آسانسورهای بی خطر . آسانسور ساده ای که اوتیس طراحی کرده بود چرخ ضامن داری بود که در صورتی که کابل نگهدارنده کابین آسانسور پاره شد اتاقک مورد نظر به طور کامل سقوط نمی کرد و ترمز ها به طور خودکار فعال می شدند و کابین به اندازه ی تنها چند پا فشار می افتاد و می ایستاد .

اوتیس با اسانسور ایمن خود مشکلاتی از قبیل خرابی کابل که در آسانسور های قدیمی تر پیدا می شد را حل کرد و به همین علت بنام آسانسور های ایمن شناخته می شد . اوتیس برای معرفی سیستم ایمنی آسانسور های خود در یکی از همایش هایش در شهر نیویورک ، کابل یکی از آسانسور ها را قطع کرد و آن آسانسور به طرز جالبی ترمز ایمنی اش فعال شد .
بنابراین اوتیس اولین آسانسور را اختراع کرد که با ترمز اتوماتیک کار می کرد .

در سال 1857در هتل برادوی نیویورک اولین آسانسور مسافربرنصب شد که توسط نیروی بخار حرکت داده می شد وتوانایی تحمل وزن 450 کیلوگرم را داشت و می توانست با سرعت ۱۲متر بر دقیقه حرکت کند .با راه اندازی این نوع از آسانسور ها کسب و کار هتل ها رونق گرفت چون مسافرها می توانست دسترسی راحتری به اتاق های طبقات بالای هتل ها داشته باشند.
چند سال بعد پسران اوتیس بعد از فوت پدر یک کمپانی تاسیس کردند و توانستند بیش از 2000 دستگاه آسانسور در 12 سال بفروش برسانند .
در سال ۱۸۷۰ به مرور ماشین آلات جدید هیدرولیک جایگزین آسانسورهای بخار شد.
اکثر اسانسورهایی که با نیروی بخار کار می کردند مربوط به اواخر قرن هیجدهم و اوایل قرن نوزدهم می باشد، آسانسورهای هیدرولیکی تا سال ۱۸۷۸ به طور گسترده ای در ایالات متحده و اروپا مورد استفاده قرار می گرفتند . بالاترین سرعت این آسانسورها ۱۵ متر بر دقیقه بود.
آسانسورهای اولیه که باسیستم هیدرولیک مورد استفاده قرار می گرفت با ریسک خطر بالا همراه بود، چون هیچگونه مقررات ایمنی در سالهای اولیه تولید آنها وجود نداشت و همیشه استفاده از انها با خطر همراه بود.

پیدایش آسانسورهای الکتریکی

با نمایان شدن آسمان خراش ها در صنعت ساختمان سازی، شرکت اوتیس آسانسورهای الکتریکی را معرفی کردند.
در مدت زمان کوتاهی این شرکت دچار فراز و نشیب هایی شد و برادران تصمیم به خرید ۱۴ شرکت آسانسوری دیگر گرفتند تا یک کمپانی بزرگ در صنعت آسانسور به نام اوتیس را شکل بدهند . با انجام این ادغام ، این کمپانی بسیار قدرتمند شد و طرح هایی را به بازار عرضه کرد که جزو طرح های اولیه و اصلی این شرکت محسوب می شدند . آسانسور های کششی گیرلس اوتیس ، این شرکت را جزو اولین شرکت ها در زمینه طراحی و ساخت این سیستم ها قرار داده است .
در سال ۱۸۸۰، زمانی که نیروی برق در دنیا کاربرد بیشتری پیدا کرد ،شرکت المانی زیمنس، نمونه ی جدید آسانسور الکتریکی را به نمایش گذاشت
. آسانسورهای الکتریکی در مقایسه با آسانسورهای که هیدرولیکی و دیگ بخار بسیار سریع تر بودند و همچنین قابلیت جابجایی بارهای بسیار سنگین تر را نیز داشتند.
به مرور زمان برای اسانسورها ، شستی های طبقه ، سیستم باز شدن اتومات درب و دیگر امکانات جانبی اسانسور تعبیه شد.. سرعت چرخش این موتور جریان مستقیم از طریق چرخ دنده های حلزونی شکل کنترل می شود. اولین موتور DC در سال ۱۸۸۴در ایالات متحده آمریکا بکار برده شد . پس از چند سال، یکی از فرزندان Elisha بنام نورتون Otis در سال ۱۸۸۹نیز مدل دیگری ازآسانسور الکتریکی را معرفی کرد . این مدل اولین آسانسوری بود که بطور مستقیم در نیویورک متصل و نصب شده بود . این آسانسور می توانست با وزنی در حدود ۶۷۵ کیلوگرم و سرعت ۳۰ متر بر دقیقه عمل کند . در سال ۱۸۸۹، جهان شاهد ظهور آسانسور هیدرولیکی شد که در برج ایفل پاریس نصب شد .
در سال ۱۸۹۰، موتور جریان مستقیم دیگری نیز معرفی شد که باعث محبوب شدن این موتور های الکتریکی شد .

پیدایش آسانسور های کششی

سه سال بعد، بازار ایالات متحده همچنین شاهد حضور آسانسورهای کششی جریان مستقیم در بازار شد. با این روش، کابین آسانسور می تواند به کمک نیروی کششی و از طریق قرقره و کابل به وزنه تعادل متصل شود . از آنجایی که استفاده از این روش، نیازمند میزان مصرف برق کمتری میباشد ، بالا رفتن کابین آسانسور تا ارتفاع بلند ساختمان آسان و امکان پذیر شد.

پس از آن، روش WardLeonardبرای تکامل تکنولوژی آسانسور اضافه شد. کمپانی اوتیس این فن آوری را به صورت سیستم های ولتاژ متغیر Multivoltage وارد بازار کرد و شرکت Westinghouse آن را به نام تکنولوژی ولتاژ متغیر Variable Voltage معرفی کرد .
سال ۱۹۲۲،کمپانی وستینگهاوس آسانسورهای گیرلس خود را در شیکاگو معرفی کرد و در همان سال سریع ترین آسانسورهایی را که دارای مکانیزم درب طبقه اتوماتیک بودند ، راه اندازی کرد . این آسانسور دارای سرعت ۴۲۰ متر بر دقیقه بود .
در سال ۱۹۳۰ پس از گذشت ۷۵ سال از فناوری آسانسور و آرزوی معماران و طراحان ساختمان ها برای ساخت برج های مرتفع با بیش از ۱۰۰ طبقه برآورده شد و در این زمان کمپانی Mitsubishi نیز وارد عرصه ی فعالیت آسانسور شد . این کمپانی در صنعت آسانسور اقدامات گسترده ای جهت پیشرفت آن به عمل آورده است .

 تاریخچه آسانسور در ایران

صنعت آسانسور قبل از انقلاب اسلامی

اما صنعت آسانسور ايران قدمتی هشتاد ساله دارد. ورود آسانسور به ایران با سفر ناصر الدین شاه به فرنگ اغاز شد ، ناصرالدین شاه در سفرنامه خود در توصیف آسانسور می نویسد رفتیم به مریض خانه سنت توماس … اسبابی دارند که ناخوش را روی تخت گذاشته از توی اتاق زیر می کشند به مرتبه بالا میبرند . بسیار تماشا داشت که ناخوش حرکت نکند …
البته اگر گفته های بدون مدرک در مورد نصب آسانسور در کاخ گلستان توسط ناصر الدين شاه را ناديده بگيريم، اولين آسانسورها که آنهم البته اثری از آنها بجا نيست در پالايشگاه آبادان در دوران حکومت احمد شاه قاجار نصب شده است. اما آنچه مسلم و قابل بررسی است اولين آسانسور ها در ساختمانهايی که در زمان پهلوی اول ساخته شده است نصب شده و در ساختمانهای اطراف ميدان امام خمينی تهران (ميدان سپه سابق) مثل باشگاه افسران ستاد ارتش، کتابخانه ملی آثار آن وجود دارد و بسياری از آنها توسط کارشناسان خارجی و به کمک نسل اول متخصصين صنعت آسانسور ايران نصب و راه اندازی شده است.

نسل اول ساختمانهای بيش از سه طبقه در ايران در دوران پهلوی اول و آپارتمان سازی بصورت امروزی از سال 1335 در دوران پهلوی دوم شروع شده است. از سال 1335 به بعد را می توان دوران رشد صنعت آسانسور در ایران نامید
.

ابتدا آسانسورها بصورت کامل و بسته بندی شده از خارج از کشور به ايران وارد می شدند ليکن بتدريج شرکتهای ايرانی فروش و نصب آسانسور در ايران بوجود آمدند و در سال 1345 اولين کارگاه توليد درب و کابين توسط اوکسن الکسانی با کپی برداری از درب و کابينهای شرکت های اروپايی بوجود امد..

در سال 1345 در وزارت مسکن و شهرسازی طرحی برای اپارتمان سازی و ایجاد شهرک های مسکونی در اطراف شهرهای بزرگ تصویب و به همین منظور ساخت اولین کارخانه آسانسور سازی در ایران برنامه ریزی شد . این یک نقطه عطف در تاریخچه آسانسور ایران بود.

در سال 1350 کلنگ ساخت اولین کارخانه آسانسور سازی ایران با نام ایران شیندلر در زمینی واقع در شهرک صنعتی البرز در شهر قزوین به زمین زده شد و در سال 1353 این کارخانه با ظرفیت اولیه تولید 400 دستگاه آسانسور تحت لیسانس شیندلر سوئیس به بهره برداری رسید و بطور هم زمان جهت پروررش نیروی متخصص در نصب اسانسور شروع به برگزاری دوره های کامل آموزشی تئوری و عملی نصب اسانسور کرد که در هر دوره حدود 20 تکنسین موفق به کسب مدرک مهارت نصب می شدند . این دوره ها از سال 1354 تا 1357 ادامه داشت . هم زمان اولین کارخانه سازنده قطعات آسانسور در ایران با نام تسلا- ایران تولید خود را شروع کرد.
در سال 1354 کارخانه اسانسور و پله برقی ایران در ابهر تاسیس و مدتی بعد تحت لیسانس هاوس هان المان شروع به تولید کرد. شرکت اوتیس امریکا نیز اقدام به خرید زمینی در شهر صنعتی ساوه نمود و برنامه ریزی برای تاسیس کارخانه کرد.
همچنین در سال 1355 شرکت تولیدی ایران امباربا کارخانه تولید اسانسور خود را در شهر صنعتی رشت تاسیس و تولید آسانسور را تحت لیسانس امباربا اسپانیا اغاز کرد. به نظر می رسد در تاریخ اسانسور ایران تا ان زمان ، این دوران نقطه اوج شکوفایی صنعت نوپای اسانسور بود.
در کنار شرکت های تولیدی فوق حدود سی شرکت نصب و فروش آسانسور هم در ایران تا سال 1357 دائر شدند. همچنین چهار یا پنج کارگاه تولید درب و کابین اسانسور هم ایجاد شد که شرکت های فروش و نصب آسانسور را یاری می دادند.

صنعت آسانسور پس از انقلاب اسلامی

اما پس از انقلاب و با خروج کارشناسان خارجی از ایران و تحریم اقتصادی و قطع شدن واردات باعث شد که شرکت ایران شیندلر که بیشتر سهام ان متعلق به بانک ها بود توسط وزارت مسکن و شهرسازی مصادره و اداره شد ، شرکت اسانسور و پله برقی ایران به علت عدم ورود اسانسور از خارج تعطیل شد ، پروژه اوتیس نیمه کاره می ماند و زمین و نمایندگی فروش ان مصادره می شود. شرکت ایران امباربا نیز توسط بانک صنعت و معدن اداره شد.
با شروع جنگ تحمیلی آپارتمان سازی تعطیل شد و درنتیجه صنعت اسانسور ایران با رکود مواجه شد . در این دوران بدلیل تحریم اقتصادی و براساس ضرورت و نیاز، دست‌اندرکاران شروع به فعالیت‌های تولیدی در زمینه ساخت قطعات یدکی آسانسور کردند و بسیاری از قطعات آسانسور که تا قبل از آن از خارج وارد میشد ، درداخل ایران ساخته شده و درواقع آسانسور به صورت تلفیقی در کشور تولید و نصب می شد با اتمام جنگ و با شروع ساخت و ساز ، صنعت آسانسور نیز به حرکت درامد و شروع به رشد و ارتقا کرد. در برهه هایی مانند دهه 70 افزایش حوادث آسانسور توجه ها را به ایمن سازی و استانداردسازی در این زمینه جذب کرد اما روزبه روز مسئله ایمن سازی و استاندارد سازی اسانسور ها پیشرفت کرد و البته سرویس و نگهداری اسانسور نیز به صنعت خدمات اسانسور پیوست.
همچنین از دهه ‌۷۰ به بعد مجوز واردات قطعات آسانسور صادر شد و به‌ دنبال آن، واحدهای فروش و نمایندگی های موتورهای آسانسور وارداتی از جمله ساسی ، سیکور ،اوتیس ، تیسن ، گلداستار ، فوجی ، ام پی و…….. در ایران تاسیس شدند درحال حاضر چند صد شرکت نصب و سرویس آسانسور در سراسر کشور مشغول به کارند که کارشان فروش ، مونتاژو خدمات پس از فروش میباشد . همچنین صدها کارگاه کوچک و بزرگ در داخل کشور به ساخت موتور ، تابلو فرمان ، درب و کابین و قطعات دیگرآسانسور مشغولند

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *